Waarom mag de PVV meedoen aan de verkiezingen(zie uitleg)?

De PVV is 1. geen partij, en 2. niet democratisch. Wilders bepaald als alleenheerser wat er gebeurd.
Dit past niet in onze democratische rechtsstaat, waarom mag hij dan toch meedoen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
paulus811
14 jaar geleden
Leg stelling 1 en 2 eens uit? Er klopt helemaal niets van namelijk. Dat Wilders alleenheerser zou zijn, zuig je eveneens uit je duim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zuig het niet uit mijn duim. Hij heeft geen partij, maar een stichting. Van die stichting kan je geen lid worden, dus hij is een alleenheerser. Misschien is een andere woordkeus beter, maar dit maakt mijn punt wel.
paulus811
14 jaar geleden
De PVV is een vereniging waarvan je donateur of vrijwilliger kunt worden. Wilders is weliswaar enig lid, maar de vertaling naar 'alleenheerser' vind ik erg kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is partijvoorzitter, partijleider en fractievoorzitter. Hij bepaald in zijn eentje wat het programma is, en bepaald alleen wie er in de 2e kamer komen, wie er mee mogen doen aan de gemeenteraad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zonder partij mag je ook deelnemen aan de verkiezingen, raar maar waar Essierulez!!

Het beste antwoord

Hij mag meedoen omdat de partij volgens de letter van de wet aan de regeltjes voldoet. Van de Kieswet moet een politieke partij een vereniging zijn, een vereniging kan alleen bestaan als deze meer dan 1 lid heeft, en in dit geval is dat zo. De vereniging kent twee leden; het natuurlijk persoon Geert Wilders, en de rechtspersoon Stichting Vrienden van de PVV.
Binnen de rechtsstaat is het zo dat de letter van de wet belangrijker is dan de geest van de wet, dus een dergelijke structuur mag gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hij voldoet aan de regels van de democratie om een partij te vormen... En zo doet hij dat ook, dus het mag wel degelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw vraag is gebaseerd op meningen, niet op fieten!
Hij voldoet aan alle voorwaarden om mee te mogen doen, helaas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De PVV is 1) een politieke partij, is 2) een democratische partij, is 3) een serieuze partij...

En mag van mij dus gewoon mee doen aan de verkiezingen. Want als politieke partij hoef je alleen maar ingeschreven te staan bij de KvK en een bestuur te hebben. En je mag van mij aannemen dat de PVV aan deze eisen voldaan heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
punt 3 is niet waar. Je kunt geen lid worden en dan ben je geen serieuze partij. Het is de pvw, geen pvv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
word up
Ha, die Essierulez;

De interne partijstructuur van de PVV is inderdaad niet echt democratisch, maar daar stelt de kieswet niet zulke hoge eisen aan. Dat was niet zo gek lang geleden bij de SP net zo. En als democratie van een kieslijst een punt was zou een eenling zich nooit verkiesbaar kunnen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: ze voldoen aan de regels.

EN de andere partijen zijn net zo min democratisch als Wilders. Als bos zegt A dan wordt het A. Als Agnes zegt lever je salaris in bij de club dan doe je dat anders mag je weg.
Als er echte democratie was dan werden stemmingen niet per partij genoemd. nu stemt bij elke partij bijna altijd iedereen met de mening van de partij mee. Net zijn eigen mening. Het is niet voor niets dat journalisten als ze de standpunten van de partijen weten al kunnen vertellen wat de uitslag van de stemming gaat worden.
Eigen mening mag> eigen stem niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat onze democratie niet werkt zoals jij denkt. Of beter gezegd: de manier waarop de PVV is ingericht gaat helemaal niet in tegen onze rechtstaat.

Hoe onze democratie wél werkt: een persoon (inderdaad, niet een partij, een *persoon*) kan, mits hij genoeg steunbetuigingen heeft, zich kandidaat stellen als volksvertegenwoordiger. Dat is het passief kiesrecht van iedere meerderjarige Nederlander.

Het actief kiesrecht van meerderjarige Nederlanders houdt in dat je het recht hebt om te stemmen op de persoon (alweer: niet partij, maar persoon) van jouw keuze. Je kiest een volksvertegenwoordiger, wat betekent dat je degene kiest van wie je denkt dat hij jou het beste kan vertegenwoordigen. Je geeft je volksvertegenwoordiger dus een mandaat om voor jou te spreken en voor jou mee te beslissen. Een kandidaat-kamerlid is kandidaat op persoonlijke titel, en als hij genoeg stemmen krijgt, is hij volksvertegenwoordiger op persoonlijke titel.

Om dit alles in de praktijk werkbaar te maken, kunnen kandidaten zich verenigen in een lijst, waarbij stemmen op individuele kandidaten onderling verdeel worden. Een kandidaat met voldoende stemmen wordt direct gekozen als volksvertegenwoordiger, en stemmen die 'over' zijn worden verdeeld onder de andere kandidaten op de lijst op volgorde van de lijst. Kandidaten verenigen zich natuurlijk alleen in zo'n lijst als ze het op veel punten met elkaar eens is, anders willen ze elkaar immers niet de Kamer in helpen door hun 'reststemmen' aan de anderen over te dragen. De lijst is dus niet een democratische basis, maar een manier om de democratische basis werkbaar te maken.

Dan is het ook nog handig (niet noodzakelijk, maar handig) om achter zo'n lijst een partij op te tuigen. Een groter geheel, met vrijwilligers en personeel op secretariaten, in besturen en commissies, met leden. Die partij kan de kandidaten van de lijst praktisch ondersteunen, en het kader en de leden kunnen de kandidaten voeden met input voor standpuntbepaling.

Daarbij mag de partij de individuele kandidaten tot niets verplichten: ze worden wettelijk 'zonder last' gekozen, en zijn verantwoording schuldig aan het volk, niet aan de partij. De partij kan dan ook wél een volksvertegenwoordiger die tegen de partijlijn in gaat uit de partij gooien, maar niet uit de Kamer.

Samenvatting: partijen met leden zijn een *middel* om de democratie vorm te geven. Ze zijn niet het *enige* middel, en ze zijn al helemaal niet de *basis* van de democratische rechtsstaat.