Zijn er verschillende soorten ouderschapsverlof?

Zijn er verschillende soorten ouderschapsverlof? Het gaat mij vooral om het verlof van de vader.

Ik heb al gelezen dat je 26 keer de wekelijke arbeidsduur als verlof krijgt. Je gaat dan als je bijv. 32 uur werkt 16 uur werken. Zijn er nog andere manieren om deze tijd als verlof op te nemen?
Bijv. flexibele werktijden? Kan dat?

Graag een goede bronvermelding.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De manieren en soorten ouderschapsverlof zijn bij cao geregeld en dus ook heel verschillend. Kijk hiervoor in de cao van je bedrijf.
ronron1212
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
TS wil zich graag inlezen cq geinformeerd zijn wat de wettelijke mogelijkheden betreft. Daarnaast of daarna kan de CO geraadpleegd worden, In deze CAO kunnen extra mogelijkheden tav het ouderschapsverlof zijn opgnomen.
Ja, er zijn zeker andere manieren om deze tijd als verlof op te nemen. U kunt met toestemming van uw werkgever het ouderschapsverlof flexibel opnemen. U kunt dan het aantal uren dat geldt voor een jaar over een kortere of langere periode verdelen. Bijvoorbeeld zes maanden volledig verlof.
Maar u mag het verlof ook opsplitsen in maximaal zes delen van ten minste een maand.

NB: Uw werkgever mag een verzoek om flexibele opname van het ouderschapsverlof alleen weigeren als dit grote problemen voor de bedrijfsvoering mee zou brengen. In de cao kan een uitgebreidere (gunstigere) regeling staan dan die van de wet.

Of flexibele werktijden hierbij mogelijk zijn? Dit zult u in onderling overleg met uw werkgever moeten zien te regelen. Als de flexibele werktijden problemen opleveren voor de werkgever kan hij weigeren (zie hierboven)

De hieronderstaande link van kennisring beziet het ouderschapsverlof vanuit de werknemer. De link in de bron beziet het ouderschapsverlof vanuit de werkgever.
http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=23133
fisbel