Bestaat er ook rechtse humor ?

Cabaret, persiflages zijn links. Ook de kritische humor shows als The Daily Show en The Colbert Report in de (naar nederlandse normen) zeer rechtse VS kun je als links betitelen.

Valt er op rechts dan niets te lachen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt ook als een rare combinatie gezien omdat Jon Stewart als links wordt beschouwd. "A left-leaning comedian and a far-right Republican candidate in his late 70s, Ron Paul and Jon Stewart may not be the most natural political alliance." http://2012.talkingpointsmemo.com/2011/12/the-odd-couple-ron-paul-and-jon-stewarts-mutual-admiration-society.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond de discussie tussen Rutte en Wilders tijdens het kamerdebat persoonlijk nogal grappig: "Doe toch normaal man!" "Doe zelf normaal!" Niet als humor bedoeld, maar toch leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die bestaat niet, want rechts heeft geen gevoel voor humor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@frans11: dan ben jij zeker rechts :-p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ben niet rechts, want mijn reactie was linkse humor. Maar kennelijk ben jij rechts, want je snapt het niet. Wat dus meteen de waarheid van mijn vorige reactie aantoont.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet bij deze vraag denken aan mr bean die lijkt me ook rechts qua humor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Frans. Volgens mij was de reactie van tbone met een knipoog bedoeld en jij hapt wel erg toe. Dus wie van jullie heeft nu humor? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alle cabaret en persiflage is links hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Ze hebben zelfs een website.
http://politelypatrician.blogspot.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig al die linksmenschen die hier vol op de - gaan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mokum: verder alles goed met je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien dat je concreet uit kan leggen wat jij persoonlijk onder rechts én onder humor verstaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rechts is nooit grappig :-P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bill O'Reilly is de beste rechtse grappen maker die er is, jammer genoeg heeft hij zelf niet in de gaten dat hij grappen maakt (hij meent het allemaal serieus): http://www.colbertnation.com/the-colbert-report-videos/370183/january-06-2011/bill-o-reilly-proves-god-s-existence---neil-degrasse-tyson
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mokum Ja het is jammer dat weinig mensen jouw humor snappen. Humor is per definitie rechts, waar haal je het vandaan :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rechtse humor bestaat zeer zeker, denk maar eens aan de oude belgenmoppen, de vastenavondshumor, de pastoorsmoppen. Die gaan over mensen, de linkse humor gaat vaak ten koste van mensen, dus die bestaat eigenlijk niet in mijn optie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
delostillos: dat ligt aan je eigen overtuigingen, 'humor' is vaak gebaseerd op uitvergrotingen van dingen en van mensen. Dat is niet specifiek links of rechts.
Pastoorsmoppen vind ik ook niet echt 'niet ten koste van mensen', en niet links of rechts.
Dat 'linkse humor' vaak ten koste van mensen zou gaan is echt onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@juzerneem misschien dat je concreet uit kan leggen wat jij persoonlijk onder rechts én onder humor verstaat?

Het beste antwoord

Ik moet altijd wel lachen om Harry Mens.
Maar ik weet niet zeker of dat de bedoeling is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ja, Hans Teeuwen, Sjaak Bral. Theo van Gogh. Er zijn er genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teeuwen is toch niet rechts?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hans Teeuwen is gewoon rechts hoor. VVD. http://www.joop.nl/show/detail/artikel/hans_teeuwen_is_liberaal_van_het_jaar/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) +je erbij
er is ook discriminerende humor. dit is vrij rechts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het begrip rechts houdt wel iets anders in dan louter discriminerend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar toch heeft ze wel gelijk qua cabaret, een +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ stellalala het is ook maar 1 voorbeeld. recht betekend niet meteen discriminerend maar discriminerend is wel rechts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Daphne: Nogal stellig van je. Je antwoord is in mijn optiek bovendien een reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liberaal is ook rechts. En heeft niets te maken met conservatisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bullshit ; je hebt je heerlijk laten hersenspoelen door de rooie kerk ; dat blijkt wel, Discriminatie is niet het 'alleenrecht' van rechts, en bovendien zelden of nooit grappig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat het zelden of nooit grappig is is jou mening. hier is het de bedoeling dat je objectief bent in plaats van subjectief. anderen kunnen ''turken moppen'' of wat soort van moppen wel grappig vinden.
ik snap je mening wel want ik vind ze ook niet grappig maar er zijn genoeg mensen die dit wel grappig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hoeven toch niet per se discriminerend te zijn ?? Sterker nog, dat type grappen - over stereotype eigenschappen (etniciteit, ras, handicap, geslacht etc)- zijn vaak nog het leukst als ze verteld worden door iemand in de 'doelgroep'. Discriminerend - in de zin van : een waarde-oordeel ophangen aan een uiterlijk kenmerk waar je geen enkele invloed op hebt - zijn ze absoluut niet per definitie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft wel gelijk, discriminatie is immers uitgevonden/ingevoerd door de linkse partijen en heeft een negatieve klank, geen wonder dat de rechtse partijen dan de gene zijn die discrimineren.
Maar goed, de linkse partijen discrimineren ook, want de vaak 'zielig' genoemde arme en werknemers moeten constant meer voordeel krijgen om het eerlijk te houden. Alleen is dit niet grappig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Discrimenerend is extreem-rechts en niet rechts
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Discriminerend bedoel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ff tussendoor en in het algemeen: mensen zeggen dat ze racistische opmerkingen maken terwijl dit niet zo is, DAT vind ik persoonlijk discriminatie.
Humor is per definitie rechts. Links heeft de 'natuurlijke' behoefte alles te reguleren.
Kijk maar naar alle landen die communistisch zijn / waren. Daar komen echt geen komedianten vandaan, alleen maar aanstellers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het boek "Links lachen, Humor van achter het IJzeren Gordijn" dat is i.t.t. de titel Om links lachen maar daarom niet per se rechts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het besteld [2,50 de porto is hoger...] en het bewijst mijn punt: het nagenoeg enige boek over humor achter [let op: ACHTER niet over] het ijzeren gordijn komt uit 1962... Uitgegeven door de arbeiderspers die toen nog heilig geloofde in het goede van het al daar geimplementeerde systeem.
Dank je voor de hint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een volstrekte onzin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanstellers uit communistische landen? Hou toch op man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, haha het is een flauwe rechtse grap over links!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mokum zou vast ook nooit linksbuitens opstellen als ie een voetbalteam samenstelt ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LoL @ diegene die de humor er van inzien en oh wat zielig voor de linksche -'ers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laat je wel kennen ;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zie ik als een compliment :)
Ja, wat dacht je van Toon Hermans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toon was niet links of rechts. Hij zei zelf dat hij niet 'geëngageerd" wou zijn.
Wat dacht je van de onovertroffen Pat Condell?
Serieuze humor, dat wel.
12 jaar geleden
Humoristen spotten vaak met bestaande sociale conventies. Als je rechts definieert als behoudend, is het logischer dat humoristen links zijn. Natuurlijk kun je ook spotten met bestaand links gedachtegoed, zoals Hans Teeuwen dat doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk bestaat er rechtse humor, b.v Wim Kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Ze hebben zelfs een website.
http://politelypatrician.blogspot.com/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@anonieme minkukel: wat is hier dan fout aan?
Rechts:Lopen een homoseksuele moslim, een neger en een Marokkaan door de Bijlmer zegt de neger…

Links: Ho wacht! Waarom moet er melding worden gemaakt van de seksuele geaardheid? Dat kan als kwetsend worden ervaren!

Rechts: Oeps, neem me niet kwalijk dan begin ik overnieuw: Lopen een moslim, een neger en een Marokkaan door de Bijlmer…

Links: Dit gaat hem ook niet worden hoor, waarom moet je per se geloof, afkomst of huidskleur van deze mensen noemen? Dat is polariserend.

Rechts: Sorry, ik doe hem nog eens: Lopen drie mannen door de Bijlmer, zegt die ene man…

Links: Ja nog even: waarom moeten het per se weer mannen zijn? Het zijn altijd overal al mannen.

Rechts: Zucht… Lopen drie mensen door de Bijlmer zegt de een…

Links: Wacht! ja sorry hoor maar waarom moeten ze nou weer door de Bijlmer lopen? Die buurt heeft al zo'n kwetsbare reputatie.

Rechts: Vooruit: Er lopen drie mensen…

Links: Hou maar op!!!!

Rechts: Wat nou weer?

Links: Hoe denk je dat invaliden zich hierbij voelen?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Humor is een bijzonder breed begrip dus wat voor jou onder humor valt kan een ander niet zeggen.

Daarbij zijn links en rechts relatieve #begrippen# die subjectief beoordeeld worden als het gaat om politiek.

Linkse humor en rechtse humor bestaan dus niet, net zo min als er conservatieve en progressieve humor bestaat.

Galgenhumor (KKK?) kán extreemrechts zijn, en zwarte humor kán discriminerend zijn, maar ook een onschuldige woordspeling.

Humor is dus net zo relatief als links en rechts, en je kan deze 2 begrippen in de bovenstaande tekst net zo goed omdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, like it. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) thanx de andere plussers ook bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geniaal. ++
Je hebt mensen mét humor en mensen zonder (of met weinig humor). Ik ken linkse mensen met wie er weinig te lachen valt, van die zuurpruimen die ik niet aan het lachen kan maken en die mij niet aan het lachen krijgen. Ik ken ook rechtse mensen die weinig gevoel voor humor hebben, met wie er niks te lachen valt.

Zo ken ik ook rechtse mensen met wie ik wél kan lachen. Ook onder de linkse mensen in mijn directe omgeving bevinden zich grappige figuren.

Je hebt wel gelijk dat er onder bekende komedianten / cabaretiers meer links-georiënteerde mensen zijn dan rechts-georiënteerde. Of dat gegeven exemplarisch is voor het gevoel voor humor (of het gebrek daaraan) bij de rechtse helft, durf ik niet zo stellig te beweren.

Maar ik denk wel dat mensen die iets meer naar links neigen, vaak wat beter kunnen relativeren. Rechts is toch meer van het geld en bezit, het leger, de auto's en het asfalt, de strengere straffen en de landsgrenzen waar de vluchteling maar beter weg kan blijven. Allemaal toch een beetje ongezellig.

Terwijl links meer neigt naar de sociale cohesie, de solidariteit, de menselijke maat, de natuur en het milieu en het openbaar vervoer. Allemaal dingen die een stuk dichter bij het gevoel liggen en als je een beetje gevoel in je donder hebt, hebbie vanzelf ook meer gevoel voor humor en zelfrelativering en dus zelfspot, en zelfspot is een van de vereisten om te kunnen lachen om vanalles en nog wat, inclusief jezelf.

Maar nu heb ik nog geen antwoord gegeven op je vraag of er zoiets als rechtse humor bestaat. Ja zeker bestaat die, al zal een links persoon er weinig aan vinden. Grappen die ten koste gaan van bepaalde bevolkingsgroepen, racistische grapjes bijvoorbeeld, zou je rechts kunnen noemen. Maar of dat humor is......;-) Het ligt een beetje aan de stemming hè...

Zie voor wat linkse humor de toespraak van Obama tijdens de jaarlijkse correspondent's dinner en de verbeten kop van (hoe rechts kun je zijn) Donald Trump, in het bijgevoegde filmpje. Of Bush zoiets ook had kunnen doen, ik weet het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen linkse humor, maar ook Bush' speeches op het White House Correspondents Dinner waren ontzettend leuk :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dat wist ik niet! Toch wel een leuke traditie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bush had een groot gevoel voor humor en kreeg regelmatig de lachers op zijn hand door gebruik te maken van zijn dyslectie en dit uit te buiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ronald Reagan (niet bepaald een linkse president) had ook een goed gevoel voor humor. Vlak nadat er een aanslag op hem was gepleegd (en hij weer op de been was), stond hij ergens een toespraak te houden en in de zaal viel een stoel om. Het geluid klonk in de stilte als een pistoolschot. Reagan reageerde onmiddellijk: "You missed me".
er is bijna net zoveel zelfspot binnen rechtse kringen als binnen linkse
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar voorbeelden van ?
Pownews/Geenstijl.nl

Alles wat links is of lijkt onderuit halen, lijkt me een voorbeeld van rechtse humor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, al was het maar de onbedoelde variant; de brieven die naar de Telegraaf worden gestuurd zijn om je te bescheuren zo lachwekkend.