Moet je vlgs de Wet Werken naar Vermogen inkomstenbelasting betalen over fictieve minimumloon ook al krijg je slechts vlgs de bijstandsnormen betaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Die Wet Werken naar Vermogen is er nog niet, en het is vrijwel zeker dat de wet, als hij volgens plan in januari 2013 ingaat, op veel punten gewijzigd zal zijn. Er is immers veel kritiek op. De 2e kamer zal er vast nog wel wat aan willen sleutelen, en het kabinet moet ook de gemeenten nog meekrijgen.

De bedoeling van de wet is nu juist, dat je werkt naar vermogen, en als dat nadelig is voor de werkgever, de overheid je loon tot maximaal het minimumloon aanvult. En in dat geval betaal je vanzelfsprekend inkomstenbelasting over het totaal (het werkgeversdeel van je loon + de aanvulling van de overheid)

Maar er zijn veel uitzonderingen in de wet opgenomen. B.v. sommige Wajongers en arbeidsongeschikten, maar ook bijstandsgerechtigden die om wat voor reden dan ook niet aan de slag kunnen (of hoeven). Het kan dan nooit zo zijn, dat je over een fictief loon belasting gaat betalen, terwijl je werkelijke uitkering lager is. Want het zou echt heel raar zijn, dat als je in zo'n situatie verkeert, dat voor jou de wet niet geldt, je dan wel opeens over een hoger bedrag aan inkomstenbelasting zou moeten gaan betalen.

Het enige schadelijke financiele aspect zou theoretisch kunnen zijn, dat je wèl naar vermogen kunt werken, maar niet wilt. Dat zal financiele konsekwenties hebben, maar dat uit zich niet in het betalen van meer inkomstenbelasting, maar in het korten op de uitkering zelf.