Waarin verschilt een gecontroleerd, en een ongecontroleerd faillissement van Griekenland?

Wat zal het verschil zijn voor de daarin betrokken Europeanen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ongecontroleerd: Chaos, paniek, beurzen onderuit, eurokeurs levert fors in t.o.v. de dollar, Italië, Spanje, Portugal en Ierland worden meegesleept.
Gecontroleerd: Het brandje wordt lokaal geblust, de banken verliezen het geld dat in Griekse obligaties is gestopt maar die worden gecompenseerd door ECB, Griekenland kan weer met een 'schone lei' verder gaan.
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Betrokken burgers? In het ongecontroleerde scenario hebben alle burgers in de EU onmiddellijk last van de gevolgen. In het gecontroleerde scenario worden alleen de belastingen overal verhoogd en kunnen veel bedrijven hun lange termijn verplichtingen niet nakomen (pensioenfondsen!) Maar geen van beide scenario's zal ongemerkt passsren!