Is het mogelijk om zowel democratisch als voor extreem -rechts te zijn?

Iedereen mag denken wat ZIJ zeggen, de rest moet zijn/haar kop houden.... (blijkt uit hun gedrag bij demonstraties)
Of iedereen mag zeggen wat ZIJ zeggen, wat redelijk dictatoriaal overkomt...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ha, die JJ;

Een kenmerk van rechts-extremisme is dat ze het begrip democratie vaak vernauwen tot 'de meeste stemmen gelden', wat al gauw ontaardt in een dictatuur van de meerderheid. Echte democratie legt verantwoording af, houdt rekening met rechten van minderheden en zwakkeren en behoudt zich het recht voor anti-democratische elementen te weren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat extreem-rechts per direct niet democratisch is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Al ben ik het zoals mijn avatar al laat zien totaal niet eens met extreem rechts. Ik denk niet dat ze tegen de democratie zijn. Ze zijn voor vrijheid van meningsuiting ook heb ik ze nog niets horen zeggen over het afschaffen van de democratie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, kijk maar naar Geert Wilders. Als hij verkozen wordt tot minister president dan is dit democratisch verlopen, een meerderheid heeft op hem gestemd. Toch kun je zijn denkwijze als extreem rechts beschouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
extreem is andere mensen doodmaken en dat is per definitie niet democratisch
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat het extreem is, betekent per definitie dat het niet democratisch is. Een democratie gaat uit van het neerleggen bij de mening van de meerderheid, maar ook van het rekening houden met alle minderheden. Extremisten houden met niemand rekening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Extreem rechts en democratie hebben niets met elkaar te maken. Eén van de uitgangspunten van een democratie is n.l. gelijkheid voor iedereen. Ik kan er nog wel meer noemen: Vrijheid van godsdienst; meningsuiting; etc. Deze uitgangspunten staan lijnrecht tegenover extreem rechts.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik vind van wel, spijtig genoeg wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moet ik toch even bekritiseren. Dit zijn de waarde die democratie toevallig allemaal hoog houd. (en terecht!) Maar democratie is eigenlijk niets meer dan een land met een gekozen regering. In die zin kan je extreem rechts en democratisch zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
juist , je kan democratsch én extreem zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok. Weer wat geleerd. Ik dacht dat al die "vrijheden" uit de grondwet verweven waren met een democratie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
we kunnen ons afvragen, na al wat we gezien hebben in WOII en andere onzinnige oorlogen, of democratie ja dan nee de oplossing is om deze onzinnige partijen toe te laten. Is democratie beter of slechter dan dictatuur e.d.
Soms stel ik mij die vraag en kom tot het besluit : alles heeft een negatieve kant en er zullen nooit oplossingen zijn voor deze kwalen...
extreem rechts is theoretisch wel verbonden met democratie. Wie bepaald democratisch de extreem rechtse partijen. Juist ...ons democratisch stelsel. Dus theoretisch zijn ze verbonden. Wat niet wil zeggen dat ik ervoor ben , verre van . Maar ik vind ze wél verbonden ten spijte.