Als ik een briefje van 5 euro verbrand, is de wereld dan 5 euro armer?

En hoe komen ze er achter dat er 5 euro minder is?
En als je vind dat 5 euro weinig is en niets uitmaakt: Wat als ik een koffer met briefjes van 500 euro verbrand?

Toegevoegd na 2 dagen:
Maar niemand zal weten dat ik die 5 euro heb verbrand en 5 euro zal dus 5 euro minder waard zijn. Toch is er 5 euro minder!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (6)

Nee dan is de wereld een 5 euro rijker... Want alles wat jij uit roulatie neemt, stijgt de prijs van de overige briefjes een beetje in theorie...

Als je een koffer met 500 keer 500 euro verbrandt dan worden wij allemaal een beetje rijker, om dezelfde reden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar toch zal een briefje van 5 euro nog steeds 5 euro waard zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk...
Er van uitgaande dat het geld van jou is wordt jij er armer van en de anderen die Euro's hebben worden een beetje rijker: de Euro wordt iets meer waard.
Als je er geen ruchtbaarheid aan geeft zullen ze er niet achter komen. Op de lange duur (in het geval van die koffer) zullen ze wat van die biljetten bij moeten drukken omdat er te weinig in omloop zijn en uiteindelijk merkt men dat er minder geld wordt uitgegeven dan verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is 9000 miljard euro aan geld in circulatie op dit moment. Dat koffertje geld van jou is een fooitje daarbij vergeleken. Als je dat wilt verbranden moet je het zelf weten maar het zal geen moer uitmaken op grote schaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw briefje van vijf is een soort schuldbekentenis van de Nederlandse Bank. Als jij die verbrandt en je recht op betaling opgeeft, is DNB dus € 5,- rijker en ben jij dat bedrag armer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij ben jij 5 euro armer.De wereld draaid er wel om door
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Europa is de wereld niet, de wereld zal dit in theorie en in praktijk niet voelen. Alle biljetten hebben een tegenwaarde in goud (of andere waardepapieren). Als jij je briefje (met tegenwaarde) verbrand ben jij je bewijs kwijt dat je recht hebt op die tegenwaarde of op dat goud. Dit goud zou in theorie niet meer verhandeld kunnen worden. Ik zou dus zeggen:”Zolang je geen goud of dergelijke vernietigd, zal de wereldeconomie daar geen hinder van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld heeft al lang geen tegenwaarde meer. Men drukt het tegenwoordig gewoon bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut foutief!