Gaat dit ten koste van onze belastingcenten? Betreft de Oranje-villa in Mozambique.

Vandaag (17-01-2012) stond in de kranten (oa. de Spits):
De Oranje-villa in Mozambique is voor een "symbolisch bedrag" verkocht aan Machangulo SA. Dit is het bedrijf dat het project beheert.
Bij een symbolisch bedrag moet ik denken aan het volgende:
- Steve Jobs die een jaarsalaris ontving van $1,- (zijn inkomsten kwamen van zijn aandelen).
- Peter Minuit kocht Manhattan (New York) van de Indianen voor spullen ter waarde van 60 gulden (in 1626).

Dus die miljoenen euro's belastinggeld (of minder, ik heb geen idee van het precieze bedrag) zijn nu in rook opgegaan?
Of ontvangen de Oranjes dit geld zodra de beheerder van het project de villa verkoopt?
En is er in dit geval bekent wat dat "symbolische bedrag" inhoud?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is lastig te beoordelen. Het koningshuis komt sowieso ten bate van de belastingbetaler want een republiek met president is een stuk duurder.

Het beste antwoord

Zodra de prins en prinses hun salaris ontvangen hebben, is het hun geld en geen belastinggeld meer. Wat ze er vervolgens mee doen heeft geen invloed op de totale hoeveelheid beschikbaar belastinggeld.

Dat ze de villa voor een "symbolisch bedrag" verkocht hebben, zullen ze vooral in hun eigen portemonnee merken.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan hou je de villa toch "gewoon" in de verkoop i.p.v. hem te verkopen voor een symbolisch bedrag. Er zullen genoeg mensen zijn die veel meer als dit op tafel willen leggen. Waarom is het geen optie geweest om flink onder de verkoopprijs te gaan zitten en het nogmaals op de markt brengen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Machangulo SA is niet alleen beheermaatschappij van het project, maar vooral is he teen organisatie die zich bezig houdt met natuurbeheer. Ook hebben ze een aantal scholen gebouwd op Mozambique. Ik denk ( weten doen alleen de Oranjes) dat onze kroonprins het gedoe om de villa zat was en nu de winst van de verkoop doneert aan deze stichting. Ik denk niet dat de stichting er zelf in zal trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
incl. de reactie van Rick0459 is dit het meest verduidelijkende antwoord. Bedankt

Andere antwoorden (1)

Het principe 'symbolisch bedrag' klopt, de opmerking over Peter Minuit niet (dat bedrag was toen niet symbolisch, hij probeerde de Indianen op te lichten).
On topic;
Het is een huis van de Oranjes, niet van het Nederlandse volk. Je zou kunnen zeggen dat wij gezamelijk betalen voor de Oranjes en dus indirect ook voor dat huis, maar dan trek je het wel erg ver door.