Is er een verband tussen de economische crisis en de opdeling van de samenleving?

Met opdeling in de samenleving bedoel ik; moslim <> niet-moslim, gelovige <> niet-gelovige, allochtoon <> autochtoon, conservatief <> progressief. Zit er een verband tussen en zo ja welke? En zijn er in het verleden soortgelijke situaties geweest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als mensen bang zijn voor hun hachje denken ze eerder in termen als wij en zij.
Voor de oorlog was antisemitisme ook in Nederland niet vreemd en in de oorlog hadden de Duitsers weinig problemen om ze af te voeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De individualisering van de samenleven zou heel goed een oorzaak kunnen zijn van de kredietcrisis. Het maakt niet zo veel meer uit dat we een lening hebben die we niet kunnen betalen; iemand behalve jij en de bank weten nu eenmaal dat dat zo is.
Vroeger was de sociale controle groter, waardoor mensen zich toch meer als modelburger gedroegen en dus netjes betaalde als ze al leende.

Maar ik denk ook denk dat de kloof tussen rijk en arm door de crisis minder groot is geworden, wat de opsplitsing van de samenleving in de toekomst dus in dat opzicht zou kunnen remmen.

Toegevoegd na 49 seconden:
iemand = niemand :-|
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik geloof niet dat daar enig verband tussen is. De enige opdeling die er nu nog is is de samenleving voor de crisis en de samenleving na de crisis. En laten we hopen dat die een stuk minder individualistisch wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

Ik geloof dat zeker. In vergelijking met vorige tijden van crisis en armoede hebben mensen tegenwoordig zoveel meer persoonlijke goederen en luxe te verliezen en is het zo makkelijk om individualistisch en anoniem te leven dat er steeds minder behoefte aan saamhorigheid en solidariteit lijkt te zijn. Men lijkt zich dan ook steeds harder te verzetten tegen alles wat anders is en als bedreigend wordt ervaren.