Is de politieke participatie de laatste paar jaar verhoogd of verlaagd?

Toegevoegd na 36 minuten:
ik bedoel hiermee de opkomstpercentage om te stemmen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

het opkomst percentage is nogal afhankelijk voor de soort verkiezingen die er zijn. bij 2e kamer verkiezingen is de opkomst het hoogste en dit percentage blijft min of meer gelijk. wel lijkt het alsof mensen minder bij de politiek betrokken zijn en vaker hun mening bepalen op basis van oneliners. mensen krijgen hierdoor de neiging om te stemmen op de kandidaat die het meeste in hun straatje praat. ongeacht of dit ook het beste voor land is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ongeacht of diegene na de verkiezingen nog steeds diezelfde standpunten aanhangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter 2110, "mensen krijgen hierdoor de neiging om te stemmen op de kandidaat die het meeste in hun straatje praat".
Zie je ook hoe soms het beste antwoord wordt bepaald door sommige vraagstellers bij Goeie Vraag. Een prettig ogend antwoord hoeft nog geen goede oplossing te zijn.
Bij de tweede kamerverkiezingen van 2010 lag het percentage op 75,3; in 2006 op 80,4. Je kunt in de bron de percentages zien tot 1971.

Bij de provinciale staten was het in 2011 55,9 %, bijna 10% hoger dan 4 jaar eerder. (bron 2)

Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 lag de opkomst gemiddeld op 56%, het laagste ooit. (bron 3)