Ik heb een Wajong uitkering. Ik ben een half jaar geleden langer dan 4 weken op vakantie geweest, maar ik wist niet dat ik dit moest doorgeven?

Moet ik dit alsnog doorgeven, en krijg ik dan een boete?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als je binnen Nederland was, hoef je dit niet eens te melden. Ga je langer dan vier weken naar het buitenland, dan moet je dat inderdaad vantevoren melden. Dat is alleen puur omdat je bereikbaar moet zijn voor het UWV, voor het geval ze je oproepen voor een herbeoordeling, of andere vragen hebben in de tijd dat je weg bent.

Als je dus niet opgeroepen bent in die tijd, dan heeft het niet veel meerwaarde om het alsnog te melden. Een boete zul je ook niet krijgen, want je mag gewoon op vakantie als je een Wajong-uitkering hebt. Je moet alleen dus wel bereikbaar blijven.

Als je het graag wilt, zou je alsnog een brief kunnen schrijven en dit kunnen melden, en je excuses aanbieden dat je het niet gemeld hebt toen dat eigenlijk moest. Echt meerwaarde heeft dat alleen niet naar mijn idee. Maar je hoeft dus ook niet bang te zijn voor een boete.

Als je trouwens een keer iets vergeet te melden dat wél gevolgen kan hebben voor je uitkering (zoals inkomsten uit werk, vrijwilligerswerk waarvoor je een vergoeding krijgt boven een bepaalde grens, of een verandering in je medische situatie) dan is het feit dat je niet wist dat je dit moest melden, geen excuus. Ik raad je daarom aan om je te verdiepen in de regels van de uitkering die je ontvangt, of - als je het zelf te ingewikkeld vindt - om iemand anders te vragen dit soort dingen voor je in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u voor de verduidelijking... Ik zal ook wat beter letten op de regels.

Andere antwoorden (1)

Je mag zolang wegblijven, als je het doorgeeft en kan aantonen dat je geen inkomsten hebt gemaakt kunnen ze een boete of terugbetaling uitstellen of je een betaaltermijn aanbieden.

Het is wel enige tijd geleden maar ik zou toch echt contact opnemen en het gewoon uitleggen. Het zal afhangen van de inkomsten die je in die 4 weken hebt ontvangen en de geleverde bewijzen hiervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je antwoord niet, Bungi? Waarom een boete of terugbetaling, als je gewoon op vakantie mag? Inkomsten moet je sowieso melden, maar ik vind het onlogisch er vanuit te gaan dat iemand tijdens een vakantie misschien andere inkomsten heeft gehad en dit dan blijkbaar niet gemeld zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag op vakantie, maar als je daar iets bijverdiend en de uitkerende instantie komt daarachter of dat je van of met iemand anders hebt geleefd en bepaalde kosten hebt gedeeld kun je maar beter een goed verhaal hebben. Het lijkt mij logisch om hiervan uit te gaan omdat dit de enige reden zou zijn om je een boete te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over Wajong. Kosten delen of van of met iemand anders leven is helemaal toegestaan. Volgens mij ben je in de war met de Bijstand, waar dat niet mag. En ik vind het niet logisch dat als iemand bang is om een boete te krijgen omdat ze bepaalde regels niet kent, er dan maar vanuit te gaan dat ze de regels heeft overtreden. En er zijn heel weinig mensen die werken terwijl ze op vakantie zijn.