Wat is het verschil tussen totalitarisme en autoritarisme?

wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee, volgens wikipedia is Noord-Korea totalitair, onder kim jong-il mag niks behalve wat hij wil, maar over autoritarisme is vrijwel niks te vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.1K

Antwoorden (2)

Autoritarisme is afgeleid van het woord autoritair, dat betekent dus dat alle macht in handen van een select groepje is. Totalitarisme duid weer op een staatsvorm waarbij alles gecontroleerd wordt en in handen is van de overheid.

Bij totalitarisme wordt de heersende ideologie in een totalitaire staat gepropageerd als de enig mogelijke weg naar een betere toekomst. Het is een systeem waarbij de staat bijna volledige controle heeft op het dagelijks leven van mensen, zowel in politiek, cultureel, filosofisch, godsdienstig als in sociaal en economisch opzicht. Eén en ander moet worden onderscheiden van autoritarisme. Autoritaire stelsels zijn stelsels waarbij de overheid geen politieke en culturele vrijheid toelaat, en er geen vrije verkiezingen zijn. Maar in zo'n autoritaire staat kan het zijn dat andere terreinen van maatschappelijk leven niet worden gereguleerd door de overheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dezelfde wikipedia vertelt je heel duidelijk het verschil tussen deze twee systemen. Kortweg: autoritarisme: jij doet wat ik wil. Totalitarisme: jij doet, denkt en voelt wat ik wil.