Zou een beetje onzinnig zijn, ze krijgt een uitkering (belastinggeld) en zou dan weer belasting betalen. Dat zou alleen maar weer meer kosten met zich meebrengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En iemand die voor de belastingdienst werkt dan? Die ontvangt geld van de overheid/belastingdienst en kan daarvan direct 40 tot 50 procent afdragen aan zijn eigen werkgever...?
Historisch gezien is het koningshuis de inner van de belastingen. En betaalt zelf dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit staat in de grondwet. Als je op de link naar de bron klikt kun je een toelichting lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de grondwet staat het ja, maar waarom staat het daar?

Van oorsprong, dus voor de nederlandse staat van 1848 (toen er dus in feite een niet zo genoemde staatsgreep plaatsvond) was het hele land en haar burgers persoonlijk eigendom van een koning. Zo werd het gezien.
Die kwam aan zijn inkomsten (oa om alle staatsinstellingen te betalen, maar ook zichzelf) door het van de bewoners (toch al zijn eigendom) te nemen.

Dat je geen geld aan jezelf geeft is logisch denk ik, dat zou onzin zijn.

Nu, sinds 1848 al, zijn wij als volk *de staat* en gooien via de belasting iets in een pot om onze gezamenlijke uitgaven te kunnen betalen. Om alles goed te beslissen hebben we een regering. De bezitter van het land van vroeger is nu het hoofd van die regering. Met vrijstelling van belasting, en daarom ging de koning in 1848 akkoord....

Dat ze het vóór die tijd heel goed hebben gedaan, dat verzamelen en niet aan de staat uitgeven, kun je nog zien aan het feit dat onze koningin de rijkste vrouw ter wereld is. Niet haar schuld, maar de vroegere koningen waren erg goed in heffen en zuinig uitgeven van bergen geld......
en dat geld dat erf je dan dus.