Wat moet ik volgen om Juridisch medewerkster te worden?

Hallo,

Ik doe de 2e leerjaar MAVO/HAVO.
Ik wil heel graag Juridisch medewerkster worden...
alleen weet ik niet precies wat ik moet volgen..
Kan ik bijvoorbeeld na de mbo ook nog hbo doen om een hoger nivea te krijgen voor mn baan later?

groetjes!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ROC Midden Nederland. MBO niveau 4, Juridisch Medewerker Zakelijke Dienstverlening (wel een aparte tak, moet je wel leuk vinden.) Is een BBL opleiding. Ben je een harde werker? Dan ben je met 2 jaar klaar met je mbo-4 opleiding. Hierna kun je naar het HBO, en daarna ook nog naar de universiteit.

Het beste antwoord

Via de havo en volgens mij ook wel via t mbo is het mogelijk om naar de HBO te gaan , voor juridisch medewerkster moet je dan de opleiding HBO rechten nemen.
Moeten.... nou ja het is aan te raden laat ik het zo zeggen.
Met HBO rechten kun je dit :

-Gerechtssecretaris bij de rechtbank.
-Informatiemanager bij een advocaten- of notariskantoor.
-Juridisch medewerker bij de overheid (bijvoorbeeld gemeente en ministerie).
-Juridisch adviseur bij een groot bedrijf zoals bank, verzekeraar of multinational.
-Juridisch consultant bij een juridisch adviesbureau of een (rechtsbijstand)verzekeraar.
-Parketsecretaris bij het Openbaar Ministerie.
-Medewerker bij een advocatenkantoor.
-Projectleider bij een rechtbank, Openbaar Ministerie, advocaten- of notariskantoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je een mavo diploma hebt kan je Sociaal juridische dienstverlening gaan studeren op mbo niveau. Daarna kan je doorstromen naar Sjd hbo. Als je een havo diploma hebt kan je rechtstreeks naar de hbo.
Leuke opleiding, heb het ook gedaan. Uiteindelijk wel heel iets anders gaan doen. Maar dat lag niet aan de opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het sprak me ook heel erg aan ..
maar kan je ook dan na je mbo en hbo diploma ook universiteit volgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed bezig:).....Ja dat kan zeker. Je kan dan natuurlijk ook nog rechten gaan studeren. Wel een taaie studie. Veel uit je kop knallen. Als je daar nu ook al goed in bent....wie weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O dat is fijn!
Weet u toevallig ook wat de begin salaris is en hoe hoog dat kan oplopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt natuurlijk af wat je gaat doen. Als geld belangrijk voor je is, moet je op zoek gaan naar een commercieel bedrijf en niet een overheidsinstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich is het voor mij niet belangrijk.. maar wou het eventjes weten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en ik wil juist in een overheidinstelling
Als mbo opleiding kan je juridisch medewerker doen en dan kan je hoger op komen door hbo rechten te doen.. Advocaat en dergelijke
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met elke MBO 4 diploma wordt je toegelaten op elke HBO opleiding. (dit is de basis regel, denk wel aan uitzonderingen zoals loting en volgens mij nog een handvol opleidingen waarbij dit niet op gaat)

Met MBO 4 Juridisch medewerker kan je naar HBO Recht of juridisch medewerker gaan. ongeacht de uitstroomrichting binnen je opleiding.
er zijn 4 uitstroom richtingen: Openbaar bestuur, Zakelijke dienstverlening, Personeelswerk en Sociale zekerheid. zie voor uitgebreide omschrijving bron mbowijzer

HBO is wat lastiger uit te leggen. binnen het HBO heb je MER waarbij je uitstroom juridisch beleidsmedewerker kan doen, of HBO recht. maar hier moet je wel meer denken aan advocaat/ rechtbank werk.

wat versta jij onder juridisch medewerker, vooral op MBO gebied is dit ontzettend uitgebreid. wil je, je meer verdiepen in het recht maar weet je het niet zeker, dat raadt ik deze opleiding aan. Daarna kan je altijd nog iets anders doen op het HBO. je kan namelijk ook bij het UWV werken als Juridisch medewerker.

een vervolg opleiding kiezen is altijd lastig. maar je hebt nog 2 en half jaar te gaan voordat je afstudeert (VMBO) voor HAVO nog 3.5 jaar. dus je hebt nog geruim de tijd om hier over na te denken. voor veel opleidingen kan je, je op het laatste moment nog inschrijven als ik 1 maant van de voeren.