Kan je een politiek partij aanklagen vanwegen het niet halen van de doeleinden en het niet volgen van de mening van het volk, denk aan de euro etc...?

En eventueel het koningshuis ook!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is in Nederland en Belgie onmogelijk om politieke partijen te dwingen om zich aan de verkiezingsbeloftes te houden. Dat komt omdat er geen enkele partij zó groot is, dat die partij alleen een regering kan vormen. Dan zijn 76 zetels nodig. Was dat wel zo, dan zou je een partij aan de beloften kunnen houden. Geen enkele partij is, of wordt zo groot.

Kabinetten komen tot stand door onderhandeling, en die partijen die daar aan deelnemen, zijn gedwongen standpunten in te leveren. Doen ze dat niet, dan komt er geen regering. Waar dat toe leidt, kun je zien in Belgie. Het CDA zal dus b.v. standpunten in moeten leveren over winkelsluiting op zondag, de VVD over ontslagrecht of minimumloon, en de PVV (als gedoogpartner) het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd.

Een partij die niet in de regering zit, maar in de oppositie, heeft het veel makkelijker, want die kan zich altijd aan de standpunten of verkiezingsbeloften houden. Zij hoeven geen "doeleinden" te behalen, en hoeven dus ook niets van hun standpunten in te leveren. Of ze hun doeleinden halen valt ook niet te controleren; dat kan pas als er geregeerd wordt.

Stemmen op een politieke partij is geen plicht maar een recht. Als je van dat recht gebruik maakt, houdt dat niet in, dat je een partij kunt aanklagen, als ze niet precies doen, wat ze hebben beloofd.

Overigens zijn politieke partijen heel voorzichtig met verkiezingsbeloften, om kiezersbedrog te voorkomen. Je hoort zelden in verkiezingstijd dat iets "onbespreekbaar" is, want als ze dat doen, sluiten ze bij voorbaat al regeringsdeelname uit. Ze zeggen hoogstens dat ze iets heel belangrijk vinden, of dat ze ergens hun uiterste best voor zullen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, zolang ze niks strafbaars doen kan je ze niet aanklagen. Wat je wel kan doen is bij de volgende verkiezingen er niet op stemmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het alleen zou kunnen als er wettelijke contracten getekend zouden worden met afspraken en eventuele sancties.

Iedereen weet natuurlijk dat dit niet haalbaar is omdat er veel risicofactoren zijn.
- een politieke partij kan tegen gewerkt worden door een tegenpartij;
- Financien, als het geld op is is het op;
- mankracht;
- juridische haalbaarheid;

een politieke partij zal zich hier nooit aan wagen