Zijn rating bureau's onafhankelijk enwaarom zijn hun bevindingen zo belangrijk?

Hoe en wanneer is hun macht ontstaan?Waarom hangt het al of niet niet overleven van een land af van het aantal punten waarmee de rente stijgt?Speelt de media daarin geen grote (negatieve) rol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee , in de vorige krediet crisis hebben we moeten constateren dat ze niet onafhankelijk waren , ja het zijn min of meer commerciële bedrijven die om hun klanten moeten lobbyen , en ja daar ligt ook de contradictie , enerzijds de klant (banken, en nationale banken enz ) niet kop schuw maken zodat ze toch jou kiezen . Maar nu toch wel naar buiten toe heel gedegen en betrouwbaar willen /moeten overkomen . Nog erger de top van die bedrijven , komen uit de bank wereld ,en andere financiële instellingen , en ja ons kent ons . En even later krijgen ze een politieke job . En ja dat wereldje daar boven in is een kleine wereld , met veel relaties , ingangen , belangen enz. En ook ex misters van fin werken daar ook weer voor . Dus ze keuren hun eigen waar . En toch is de rating voor een bank of land heel belangrijk , indien het land minder krediet waardig wordt (dus meer risico ) moet dat land meer voor geleend geld gaan betalen .

Het beste antwoord

Het is met ratingbureaus net zoals met b.v. de consumentenbond. Is de consumentenbond onafhankelijk? Die vraag valt ook moeilijk te beantwoorden. Maar als de consumentenbond keer op keer een wasmachine of televisie als beste koop adviseert, en het blijkt een prutsding te zijn, dan kunnen ze de tent wel sluiten.

De consumentenbond en ook ratingbureaus zullen er alles aan doen om onafhankelijk te zijn. Een rating is niets meer dan een risicoindicator. Wat ze zeggen is dus een indicatie over het risico dat wordt gelopen. Daar hebben beleggers behoefte aan. Want als je meer risico loopt, wil je een hogere rentevergoeding.

Natuurlijk kan een ratingbureau er weleens een beetje naast zitten, maar onzin verkopen ze natuurlijk niet. Het is echt niet zo, dat morgen de Nederlandse staatsobligaties opeens junkbonds worden, en dat Belgie van AA+ naar AA is gegaan, daar kan iedereen zich ook best iets bij voorstellen. Niemand dwingt je tot een interpretatie, en je mag doen met die informatie wat je wilt.

"Waarom hangt het al of niet niet overleven van een land af van het aantal punten waarmee de rente stijgt?"
Het gaat niet om wel of niet overleven, maar wel hoe lastig het wordt om uit de problemen te komen. Als een land een lagere rating krijgt, dan zijn er al problemen, met b.v. te hoge schulden, en die problemen worden alleen maar groter, omdat er nog meer geleend moet worden om al die rente te betalen. Want een lagere rating betekent altijd een hogere rente, omdat beleggers een hogere rente willen wegens een hoger risico.

Over de macht van de ratingbureaus, en ook van de media, doel je waarschijnlijk op een soort "self-fulfilling prophecy". Als ratingbureaus maar genoeg roepen dat het slecht gaat met een land, en de media herhalen dat kritiekloos, dan zou het kunnen zijn, dat het slecht gaat terwijl dat niet nodig is. Maar we zijn er altijd zelf nog bij, en als we goed in de gaten houden dat het echt een indicator is, dan is er niets aan de hand. Ratingbureaus en media hebben macht, maar er is ook nog iets als werkelijkheid, b.v. objectieve cijfers (b.v. staatsbegrotingen), dus al te onzinnige ratings zullen geen stand houden. Vooral omdat we niet afhankelijk zijn van één bureau, maar minstens 4 die moeten concurreren. Vooral wat betreft de juistheid van hun informatie en prognoses.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het zijn toch commerciële instellingen en die zijn sowieso niet onafhankelijk, want er moet winst gemaakt worden. Waarom er zo'n belang aan hun uitspraken wordt gehecht is mij volstrekt onduidelijk