Het is vergelijkbaar met het waarom veel Nederlandse achternamen op 'sen' eindigen.
Jansen
Pietersen
Elbertsen
Klaassen
Willemsen
Gerritsen
Thijssen

Dat waren mensen die met hun naam wilden zeggen:
"ik ben de zoon van Jan, Pieter, Elbert" enz.
In NL is het woord 'zoon' bij de achternamen vaak verbasterd tot 'sen'.

Grieks is een andere taal, dus die doen het op z'n Grieks.
Daar zeiden ze destijds bij de naammaking niet
'zoon van Jan' maar: 'papa heet Jan'.
Zo krijg je dus allerlei jongensnamen met 'papa' ervoor, en dat ging gebruikt worden als achternaam.

Zelfde idee als wat in NL, maar dan op z'n Grieks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een achternaam die begint met 'papa' betekent dat de voorvader priester was. Veel mensen waren dit, vandaar dat er zoveel achternamen zijn die daar mee beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papas in het grieks betekent: vader. Dus dhr Papandreou, is de zoon van Andreas/Andre/Anders

http://www.rkk.nl/abc/detail_objectID563820.html

Toegevoegd na 1 minuut:
kan ook beteken" pastoor", vrgl ook het Russische woord/naam "popov"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat betekend vaak dat er in de (voor)geschiedenis van de familie 'n priester/papa is voorgekomen....