Wat is toetsingsrecht en waarom heeft een rechter dit niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het recht om voor je volgende toets goed te gaan leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@freekfluweel Lol ;-)

Het beste antwoord

Toetsingsrecht is het recht om wetten te toetsen aan een wet van een hogere orde, zoals een Grondwet of een verdrag.

In Nederland toetst de rechter wetten en verdragen niet aan de Grondwet; dat is hem verboden in artikel 120 van de Grondwet, dat luidt:

"De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen".

De Hoge Raad heeft het toetsingsverbod altijd streng geïnterpreteerd: niet alleen toetsing van de inhoud van een wet aan de Grondwet (1868), maar ook aan het Statuut (Harmonisatiewetarrest 1989) en algemene rechtsbeginselen zijn door de Hoge Raad onwettig geacht. Eveneens werd toetsing of een wet wel op de juiste manier tot stand was gekomen onwettig geacht (Van den Bergh/Staat der Nederlanden 1961).

Wanneer de Raad van State de regering vóór indiening bij de Tweede Kamer adviseert over een wetsvoorstel, zal hij zich er wel over uitlaten als hij meent dat het voorgelegde voorstel in strijd met de Grondwet is; dit is dus een vorm van "preventieve toetsing", ook al is het oordeel van de Raad van State niet bindend.

Regelgeving van andere wetgevers dan de formele wetgever (regering en parlement), zoals koninklijke besluiten, algemene maatregelen van bestuur en verordeningen van provincies, waterschappen, gemeenten en andere bestuurlijke lichamen, mag wél door de rechter aan de Grondwet, Statuut en rechtsbeginselen worden getoetst. Daarnaast mag de rechter, beter gezegd móét de rechter, de wet wel toetsen aan verdragen.
groet

Toegevoegd na 2 minuten:
Toelichting

De rechter mag niet beoordelen of een wet inhoudelijk in strijd is met de Grondwet en ook niet onderzoeken of een wet of verdrag volgens de Grondwet tot stand is gekomen.
2.
In eenvoudig Nederlands

De rechter mag niet beoordelen of wetten en verdragen kloppen met de Grondwet.

Uitleg

De Grondwet is onze hoogste wet. Andere wetten en verdragen moeten altijd kloppen met de Grondwet. Maar de rechter mag hierover niets zeggen. De rechter mag dus niet zeggen dat hij een wet niet goed vindt, als deze wet naar zijn mening niet klopt met de Grondwet.

Waarom mag de rechter dat niet? De rechter mag dat niet omdat de Eerste en Tweede Kamer en de regering de wetten hebben gemaakt. Alleen de regering en de Eerste en Tweede Kamer mogen iets te zeggen hebben over de regels die voor iedereen gelden. Want de Tweede Kamer is door ons allemaal gekozen. En als kamerleden niet de goede dingen voor ons doen, dan kunnen we ze gewoon wegstemmen bij de volgende verkiezingen. De rechter mag zich
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vermoed dat je doelt op het mogen toetsen van normale wetten aan de Grondwet. Dit kan in Nederland niet, dit is Grondwettelijk bepaald (als ik me goed herinner, artikel 120). Dit is in tegenstelling tot ons omringende landen. Het idee is dat in ons land de Eerste Kamer moet toetsen of een wet in lijn is met de Grondwet, dus dat de Rechter zich daarmee niet hoeft te bemoeien.

Toegevoegd na 1 minuut:
Meer in het algemeen: toetsingsrecht is het vermogen van een rechter een wet te toetsen aan een hogere wet. Met de Grondwet werkt dit niet, maar met verdragen wel. Dit creeert een juridisch gedrocht, waarbij een regering een Verdrag kan tekenen dat strijdig is met de Grondwet en dat uit dit Verdrag een wet komt die strijdt met de Grondwet, maar volgens het Verdrag mag. Of, het zou kunnen betekenen dat een Wet volgens onze Grondwet WEL mag, maar van het Verdrag niet. Dan is de Grondwet ondergeschikt aan het Verdrag, ondanks het feit dat de democratische borging van de Grondwet vele malen beter is dan dat van Verdragen.