Zijn er over (het vertrek van) Silvio Berlusconi tegengestelde meningen?

Ik moet voor maatschappijleer een presentatie houden over een actueel, maatschappelijk probleem waarover verschillende meningen zijn (voor en tegen), en nu vroeg ik mij af of er over het aftreden van de Italiaanse president Silvio Berlusconi verschillende meningen zijn. Kan iemand mij hiermee helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan geen beter actueel voorbeeld nemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je? De presentatie moet gaan over een actueel onderwerp...

Het beste antwoord

Nou en of. De meningen zijn zeer tegengesteld. De ene helft van de Italianen houdt van ‘m, en de andere helft haat ‘m. Iets er tussenin is er eigenlijk niet. Als je meer wilt weten, dan zit er niets anders op dan veel te lezen op internet, over de achtergronden. De rechtzaken, de (mogelijke) banden met de maffia, zijn zakelijke belangen, de uitbundige feestjes, en zijn ongelukkige uitspraken.

Maar je kunt je afvragen of het aanblijven of vertrek van Berlusconi wel een "maatschappelijk probleem" is. Het is een intern Italiaans politiek probleem, of een Europees probleem. Want Europese regeringsleiders en ook veel Italianen menen dat Berlusconi de problemen niet op kan lossen.

Het wel of niet goed functioneren van Job Cohen als partijleider is ook geen maatschappelijk probleem. Het is een intern partijpolitiek probleem. Iets wordt pas een maatschappelijk probleem als (bijna) iedereen er mee te maken heeft, en de constatering dat er een probleem is, ook nauwelijks meningsverschillen geeft. (de meningsverschillen komen pas, als de vraag aan de orde komt, hoe je een maatschappelijk probleem oplost!)

Bovendien kun je je afvragen, of als Berlusconi aftreedt er nog wel sprake is van een "probleem", omdat volgens velen het probleem daarmee juist wordt opgelost.

Als je voor maatschappijleer een presentatie moet houden over een maatschappelijk probleem, zou mijn eerste keuze zeker niet zijn, het verdwijnen van een politiek machtige figuur, en zou ik eerder kiezen voor onderwerpen als belastingontduiking, jeugdwerkloosheid, of de verwevenheid van de maffia in de Italiaanse maatschappij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In het Noorden van Italië zijn er nog steeds aanhangers van Berlusconi. In de streek rond Rome wordt zijn vertrek gevierd, ik weet niet of je hier mee verder kunt, maar het is toch al iets.
Bronnen: