Waarom hebben vaak China en Rusland vetorecht in bepaalde conflicten?

Waarom juist zij? Waarom geen andere (groot)machten? Kan het even niet vinden op internet. Vanwege Israël/Iran

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Hiermee zul je bedoelen bij de VN.

In de Veiligheidsraad zitten 15 leden, waarvan 5 permanent. De permanente leden van de VN-veiligheidsraad hebben dat vetorecht bij stemmingen. Deze landen zijn China, Frankrijk, Rusland, Engeland en de Verenigde Staten.
Dit is ooit zo besloten, vanwege de economische grootmacht. China is er als laatste bijgevoegd.

Om een permanent lid te worden, moet er voor je gestemd worden. Echter wordt er (waarschijnlijk) voorlopig niemand toegevoegd, aangezien het door dit vetorecht steeds moeilijker wordt een akkoord te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine nuance op hierboven.
Het waren niet zo zeer economische grootmachten maar de "winnaars" van de tweede wereld oorlog. Om dergelijke onwenselijke conflicten in de toekomst te vermijden werd de VN veiligheidsraad opgericht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dus niet echt een antwoord op de vraag is maar zoals je al aangeeft een ( wel nuttige) aanvulling. Die hoor je dan als reactie te plaatsen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Wanneer men het Handvest over de samenstelling en besluitvormingsprocedure van de Veiligheidsraad raadpleegt, valt meteen op dat bepaalde landen beter bedeeld zijn dan andere. Zo hebben de Verenigde Staten, Rusland, China, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk een permanente zetel in de Raad en als kers op de taart een vetorecht. De andere leden van de Veiligheidsraad worden door en uit de leden van de Algemene Vergadering verkozen, de ene staat al meer dan de andere en een aantal staten al helemaal niet.
De machtspositie die de permanente leden aan hun constitutionele voorrechten ontlenen, vindt haar oorsprong in de Tweede Wereldoorlog. Het permanent lidmaatschap en het vetorecht zijn als zodanig een vorm van overwinnaarsgerechtigheid, net als de processen van Nürnberg en Tokio. De geallieerden, namelijk de Verenigde Staten, Rusland en het Verenigd Koninkrijk, stonden op het punt de Tweede Wereldoorlog te winnen, en legden al in 1944 de basis voor een naoorlogse wereldorde. Zij waren van oordeel dat een internationale organisatie in de eerste plaats hùn belangen zou moeten dienen. Het ideaal van collectieve veiligheid kreeg hierdoor meteen een flinke knauw. Vooral het Amerikaanse Congres en de Senaat, waar de isolationistische stroming prominent vertegenwoordigd is sinds de Monroe-doctrine van 1823, stelden dit als voorwaarde voor Amerikaanse deelname aan het VN-project. De grootmachten lieten duidelijk verstaan dat zij geen lid zouden worden van een wereldorganisatie indien hen geen betere status toebedeeld werd dan de andere leden.
Dus niet alleen China en Rusland maar ook zeker de Verenigde Staten en Frankrijk,Verenigd Koninkrijk zeker als het gaat om het Israelisch vraagstuk of als je wil Palestijns vraagstuk op dat gebied maakt met name Amerika heel vaak gebruik van haar veto recht.
groet

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron vergeten sorry,alsnog