is oorlog voeren legaal?

Toegevoegd na 3 minuten:
zo ja, is het legaal voor iedereen? ook als individu?
En welke kant is de goede kant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (5)

Er bestaat helaas geen universele wet die oorlog voeren illegaal maakt. Dus als je het naar de letter van de wet beschouwt, is oorlog voeren een legale bezigheid.

Echter, er zijn wel degelijk praktijken binnen een oorlog die illegaal zijn:

Onder andere genocide (volkerenmoord), het gebruik van gifwapens, het gijzelen van burgers en de vernietiging van dorpen en steden zonder militaire noodzaak.

Een land dat zich schuldig maakt aan dat soort praktijken kan voor het Internationaal Gerechtshof in Den Haag worden gedaagd. Zo zijn mensen als Mladic veroordeeld voor genocide. Zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Internationaal_Gerechtshof
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joegoslavi%C3%AB-tribunaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom was Volkert van der Graaf dan veroordeeld voor moord? Hoe word afgewogen of het moord of oorlog is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volkert v/d Graaf zat toch geen oorlog te voeren? Hij schoot een politicus dood. Da's heel wat anders dan oorlog voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bin laden, en khadaffi zijn toch ook doodgeschoten?
Meerdere mensen die hun dood wilden om politieke redenen
Een individu valt onder de wetten van het land waarvan hij staatsburger is of waar hij zich bevindt.
Er is geen land wat moord op een andere persoon als oorlog beschouwt. Op geweld heeft de staat het monopolie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een oorlog legaal danwel illegaal is beslist de internationale politiek.

De oorlogen die IRA, ETA, Tamil tijgers etc. voerde werden gezien als illegaal en bestempeld met terreur.

De gevechten in Afghanistan zijn begonnen als een oorlog tegen Al Qaida, nu voert hetzelfde Al Qaida terreur aanslagen uit in dat zelfde Afghanistan.

Terreur is volgens internationaal recht niet toegestaan, oorlog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voorlopig is oorlog een legale activiteit
de geschiedenis leert ons, dat op lange termijn de overwinnaar de goede kant was.
12 jaar geleden
Humanitair internationaal recht of humanitair Oorlogsrecht (soms ook kortweg Oorlogsrecht genoemd) is het recht dat geldt ten tijde van een gewapend conflict. Het internationaal humanitair recht gaat alleen over het recht dat geldt tijdens een oorlog (jus in bello) en gaat er niet om of het wel gerechtvaardigd was om die oorlog te beginnen (jus ad bellum).
Het internationaal humanitair recht heeft verschillende dimensies. Allereerst schrijft het internationaal humanitair recht voor hoe mensen moeten worden beschermd die niet, of niet meer, aan het gewapende conflict deelnemen. Voorbeelden hiervan zijn zieke en gewonde militairen, burgers en krijgsgevangenen. Daarnaast moeten vrouwen en kinderen in het bijzonder worden beschermd tegen de verschrikkingen van oorlog. Kinderen onder vijftien jaar mogen bijvoorbeeld niet als soldaat worden ingezet en vrouwen verdienen extra bescherming in tijden van oorlog, bijvoorbeeld tegen seksueel geweld.
Een ander deel van het internationaal humanitair recht gaat over de middelen die verboden zijn om oorlog mee te voeren. Bepaalde wapens veroorzaken namelijk zoveel onnodig lijden, dat het gebruik van deze wapens is verboden. Bovendien is het verboden om aanvallen uit te voeren met wapens waarmee geen onderscheid kan worden gemaakt tussen militaire doelen en burgerobjecten. Een voorbeeld van een verboden wapen is het gebruik van landmijnen.
In eerste instantie was het internationaal humanitair recht alleen bedoeld voor Staten die met elkaar in oorlog waren. Tegenwoordig komen niet alleen Staten met elkaar in conflict, maar wordt er ook gevochten tussen niet-statelijke groeperingen. In niet-internationale conflicten (ook wel burgeroorlog genoemd) vecht de Staat tegen rebellen of vechten rebellen onderling tegen elkaar.
Het internationaal humanitair recht vloeit voornamelijk voort uit de Geneefse Conventies. Onder andere het Rode Kruis en het ICRC (International Committee of the Red Cross) houden zich bezig met de ontwikkeling en verspreiding van het internationaal humanitair recht en het opsporen en ondersteunen van oorlogsslachtoffers.
Naar mijn mening is elke oorlog een misdaad maar ja dat is mijn mening maar. Groet

Toegevoegd na 5 minuten:
De winnaar heeft het haast altijd bij het goede eind(goede kant) dat is het perverse van alle oorlogen.Individuen kennen afhankelijk van hun functie individueel verantwoordelijk gesteld worden voor oorlogsmisdaden,