Waarom heeft nederland een hoge hypotheekschuld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hypotheekschuld? Bedoel je staatsschuld/overheidsschuld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel de hypotheekschuld.

Het beste antwoord

Nederland (de staat of de overheid) heeft geen hypotheekschuld. De huizenbezitters in Nederland hebben een enorme hypotheekschuld. Dat komt, omdat de overheid het bezit van een huis altijd heeft gestimuleerd, door o.a. de hypotheekrenteaftrek. Daardoor is het voor veel mensen aantrekkelijk om een huis te kopen, en daarom is die hypotheekschuld in totaal (of gemiddeld per inwoner) zo hoog.

Maar eigenlijk is die hypotheekschuld helemaal geen probleem, in tegenstelling tot b.v. schulden van persoonlijke leningen of ander krediet.

Ondanks de dalende huizenprijzen, staat er tegenover de hypotheekschuld een enorme werkelijke waarde van de huizen zelf, door de overwaarde. De waarde van het bezit is dus veel groter dan de schuld. Een beetje kort door de bocht, zou je kunnen zeggen dat hoe hoger de hypotheekschuld is, hoe welvarender we zijn.

Schulden zijn helemaal geen probleem, als je ze netjes maandelijks kunt aflossen, en je er bezit mee opbouwt. Dat geldt voor bijna alle huizenbezitters, en het aantal gedwongen verkopen van huizen, omdat de hypotheeklasten niet opgebracht kunnen worden, is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima!+

Andere antwoorden (3)

Omdat in Nederland heel veel mensen een huis gekocht hebben en daarvoor een hypotheek hebben afgesloten.

Een hypotheek is een lening, dus dat is een schuld,
met als onderpand het huis.

Dat zo veel mensen in het verleden een huis konden kopen en zo'n grote schuld konden aangaan
heeft te maken met de hypotheekaftrek.
Dat komt vooral omdat het aantrekkelijk is de hypotheekschuld zo hoog mogelijk te houden, waarmee de renteaftrek wordt gemaximaliseerd.

En het feit dat je een aflossingsvrije lening kon afsluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi en duidelijk uitgelegd! +
Omdat de meeste mensen voor een zogenaamde beleggingshypotheek hebben gekozen of een combinatie daarvan waarbij alleen de rente wordt afgelost en niet het huis...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een combinatie van wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord had iets uitgebreider moeten zijn.
Schrijver bedoeld: Een combinatie van aflossingsvrije beleggingshypotheek en een deel aflossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
j4ck1nth3b0x, van je mening? dat de meeste mensen een beleggingshypotheek hebben, blijkt niet waar die op gebaseerd zou zijn.
Bij rente of huis spreekt men niet van aflossingen. Aflossing heeft betrekking op een schuld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hypotheek is een schuld.
Wat voor hypotheek je ook hebt, welke vorm dan ook.
j4ck1nth3b0x heeft het over een aflossingsvrije hypotheek en niet over een beleggingshypotheek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momopoyolo, j4ck1nth3b0x schrijft "Omdat de meeste mensen voor een zogenaamde beleggingshypotheek hebben gekozen". Vandaar mijn nog niet beantwoorde vraag in mijn reactie. Momopoyolo, een hypotheek is in principe geen schuld. Een hypotheek is een zakelijke recht op onroerend goed tot zekerheid op de nakoming van een verbintenis, om iets WEL of juist NIET te doen. Een hypotheek hoeft dus niet op een schuld te slaan.
Het met het recht van hypotheek geleende geld (lening of rekening-courant) hoeft ook niet (geheel) aan (het betreffende) onroerend goed te zijn besteed.
Het kan ook aan een mooie boot zijn besteed.
De verminderde inkomsten op de Nederlandse overheidsbegroting vanwege de hypotheekrenteaftrek bedroegen €7 miljard in 2004, €10 miljard in 2005 en €11 miljard in 2009. De omvang van de regeling is afhankelijk van het aantal mensen met een hypotheek, de hoogte van het afgetrokken hypotheekbedrag en de hoogte van de betaalde belasting en het (belasting)percentage waartegen wordt afgetrokken.(Let op verminderde).
Iemand met een hypotheek van 200.000 euro tegen een rentepercentage van 6% per jaar, zal 12.000 euro per jaar aan hypotheekrente betalen. Met een inkomen dat belast wordt volgens het tarief van 42% is het belastingvoordeel voor deze persoon 5.040 euro per jaar.
Dat de huizenprijzen in Nederland hoog zijn in vergelijking met ander landen, blijkt verder op allerlei manieren. Het gemakkelijkst is het door dezelfde kwaliteit huizen te vergelijken met die in onze buurlanden België en Duitsland. Ineens blijken huizen dan stukken (soms meer dan de helft) goedkoper te kunnen zijn. Het International Monetary Fund (IMF) berekent in zijn World Economic Outlook (WEO) uit 2008 dat Nederland nummer twee op de ranglijst staat van landen met een overgewaardeerde huizenprijs. Huizenprijzen in Nederland zijn volgens dit rapport 30% te hoog
In de Nederlandse politiek is de hypotheekrenteaftrek omstreden: het H-woord gold lange tijd als een politiek taboe en is dat nog steeds voor sommige politieke partijen, zoals het CDA (breekpunt in de formatie 2007 en 2010) en de VVD.
Mensen met een hoger belastbaar inkomen halen meer voordelen uit de hypotheekrenteaftrek dan mensen met een lager belastbaar inkomen, omdat zij meer hypotheekrente mogen aftrekken tegen een hoger belastingtarief. Rijke huizenbezitters met een hoge hypotheek zouden het meest profiteren.
Volgens het rapport van het IMF uit 2010 bedreigen de hoge hypotheekschulden van Nederlandse huishoudens de stabiliteit van de financiële sector. Het IMF hekelt daarmee indirect het handhaven van de hypotheekrenteaftrek door het kabinet-Rutte. Door de instandhouding van de hypotheekrentaftrek blijven de hypotheken namelijk te hoog ten opzichte van de waarde van het huis, stelt het IMF. Groet