Hoe gooi je een land (Griekenland) "uit de euro"?

Er ligt een plan klaar om Griekenland uit de euro te "gooien." Maar hoe doe je zoiets? Zeg je gewoon: jullie mogen niet meer mee doen? Lijkt me sterk dat het zo eenvoudig werkt. Kan Griekenland niet weigeren eruit gegooid te worden?

Toegevoegd na 14 minuten:
Aha, er wordt gezegd dat het geen "taboe" meer is. Maar hoe moet het dan verder met Griekenland? Moeten die maar een munteenheid verzinnen? Maar ze hebben al niets? Ze kunnen hun eigen ambtenaren niet eens betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens onze minister van financiën kan het niet:

15.47 uur "Griekenland kan zelf uit de euro stappen"
Griekenland kan zelf uit de euro stappen, maar de overige eurolanden hebben niet de mogelijkheid de Grieken er onder dwang uit te zetten. Dat zei minister Jan Kees de Jager van Financiën donderdag in een debat in de Tweede Kamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het niet kan is dat ook een goed antwoord

Andere antwoorden (2)

Wat Joris al schrijft ! Maar de euro landen kunnen ophouden geld (euro's) te geven aan Grieken land . Dan houden de betalingen van de Griekse overheid op (pensioenen ,salarissen enz ) ja dan gaan ze of euro's drukken :) of ja een eigen munt .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel, Door aan griekenland een flinke afkoopsom te betalen. Dat gebeurt altijd wanneer er overeenkomsten worden verbroken. Op je werk krijg je ontslagvergoeding, Voetbaltrainers krijgen een flinke afkoopsom en voor griekenland moet er nog een sociaal goedklinkende naam worden verzonnen.