Zitten de leden van de regering ook in het parlement?

Want ik leer tijdens Maatschappijleer dat er 150 mensen in het parlement zitten. En daarna wordt er uit dat parlement een regering gevormd wat uit minstens 76 mensen moet bestaan. Vervolgens doet de regering een wetsvoorstel wat goedgekeurd moet worden door de meerderheid van het parlement. Maar als de regering ook in het parlement zit en dus meer dan de helft van het parlement bezet, wordt de wet altijd goed gekeurd, want je gaat niet je eigen wetsvoorstel afkeuren. Dus hoe zit dat?

Het kan trouwens ook zijn dat ik er helemaal naast zit, dus zeg het me a.u.b :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

De regering bestaat uit al de ministers en de het staatshoofd, in ons geval Beatrix. Het kabinet bestaat uit de ministers en de staatssecretarissen. Daarom is er altijd sprake van een kabinetscrises en niet van een regeringscrises.

de regering zit dus niet in het parlement!! het parlement bestaat uit de eerste en tweede kamer en telt dus 225 leden. Wel moet de twee kamer (150 leden) het ook goedkeuren.

Meer vragen kun je altijd stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst is het belangrijk om vast te stellen dat wij in Nederland een scheiding der machten kennen: we hebben een wetgevende macht (Eerste en Tweede Kamer), uitvoerende macht (De regering: De koningin en de ministers) en de rechterlijke macht (rechters)

Er zitten inderdaad 150 kamerleden in het parlement in Nederland (in andere landen zijn dit andere aantallen). De Tweede Kamer heeft een wetgevende macht en is er dus om nieuw beleid te maken.

Dit beleid moet vervolgens door de regering uitgevoerd worden (zij zijn de uitvoerende macht). Zij behoren dus alleen datgene uit te voeren wat opgedragen wordt door de wetgevende macht. Wel is het zo dat de regering gecontroleerd wordt door dit parlement. Omdat het voor een regering handiger werken is als het steun heeft vanuit het parlement, wordt deze steun gezocht in dit parlement. Dit betekent dat men op zoek gaat naar een samenstelling van het parlement waarin een meerderheid ontstaat in de Tweede Kamer (en ook in de Eerste meestal). De Tweede Kamer geeft dan dus steun aan die regering. Zij blijft deze regering echter wel controleren en kan ervoor zorgen dat de uitvoering van het beleid tegengehouden of teruggedraaid wordt. Zo kan het dus zijn dat er een kamermeerderheid zich keert tegen de manier waarop een minister het beleid uitvoert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regering wordt gevormd door de Koning en de ministers en maken geen deel uit van de tweede kamer.De regering in Nederland is belast met het bestuur ofwel de uitvoerende macht.De regering in Nederland word gevormd na (normaal) 1 maal in de 4 jaar verkiezingen en haast altijd door 2 of meer partijen die door onderhandelingen tot een regeerakkoord gekomen zijn,Op dit moment is er wat dat betreft een unieke situatie voor Nederland .De regering (middels een regeerakkoord) bestaat uit VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV(Wilders).Dus de regering zelf is niet gekozen middels verkiezingen maar is ontstaan uit onderhandelingen tussen verschillende partijen.De tweede kamer is wel democratisch gekozen door de verkiezingen die er geweest zijn en bestaat uit 150 leden waarvan de Regering geen deel uit maakt.De getalsverhouding waar jij het over hebt is de steun waarvan de Regering min of meer verzekert is middels het regeerakkoord VVD,CDA en gedoogsteun PVV(Wilders)=VVD 31 zetels,CDA 24 zetels en PVV 24 zetels maakt totaal 76 zetels in de tweede kamer van de 150 zetels is dus een meerderheid.De huidige regering moet op andere delen van haar beleid (Europees beleid,Eurobeleid,Kunduzmissie,Pensioenakkoord etc.)op zoek naar andere meerderheden in de tweede kamer,omdat de PVV daar tegen is,dan zoekt ze haar meerderheid bij andere partijen zoals PvdA,D66,GroenLinks,Christen Unie etc. dat is haar tot op heden gelukt.Wat dit betreft is er op dit moment een unieke situatie in Nederland.Groet