De lijsttrekker is de "leider" in de verkiezingen. Hij/zij moet er voor zorgen dat mensen vooral op die partij gaan stemmen.

De fractievoorzitter zit al in de 2e kamer en leidt de in de 2e -kamer gezeten medeparijgenoten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, dit is krom. De lijsttrekker is de hoogste in rang van de GEHELE partij.

De fractievoorzitter is de hoogste in rang van de mede-partijleden die in de tweede kamer zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lijsttrekker is de eerste persoon op een stembiljet van een bepaalde politieke partij.
De fractievoorzitter is de leider van een groep gekozen politici van dezelfde partij in de 1e of 2e kamer, provinciale staten of gemeenteraad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertaald naar de Belgische politiek:

Een lijsttrekker is eigenlijk het "uitgangsbord" van de verkiezingen. Hij of zij is meestal bekend bij het grotere publiek en lokt daarmee stemmers om voor zijn of haar partij te stemmen. Meestal komen lijsttrekkers ook op voor een verkiesbare plaats. Bij federale verkiezingen: de kamer (lijsttrekker gaat voor een plaats in de Kamer,), de senaat (lijsttrekker is meestal de kandidaat-premier)

De fractievoorzitter is de leider van de partij in het parlement. Hij of zij neemt de leiding van de partij in het parlement en is eigenlijk een beetje de woordvoerder in datzelfde parlement. Het grote verschil met een lijsttrekker is dat een fractievoorzitter wordt verkozen onder de verkozen parlementsleden (terwijl een lijsttrekker een politicus is die wenst verkozen te worden.)