is het selecteren op talent qua uitzetting discriminatie?

de cda fractie heeft vandaag bepaald een humanere uitzettingsprocedure te willen. ze willen talentvolle jongeren een grotere kans geven te laten blijven.(heb ik net op het nieuws gehoord) talent heb je of niet, sommige mensen kunnen gewoonweg gewoon niet goed leren. dan is dit toch discriminatie?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, ik vind dat inderdaad discriminatie. Laten we eerlijk zijn, voor een schoonmaker van allochtone afkomst moet in onze samenleving evenveel plaats zijn als voor een dokter van allochtone afkomst. Ik zou er wel voor zijn om te selecteren op bv wel of geen criminaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ben het volledig met je eens,natuurlijk is hier ook sprake van discriminatie(direct of indirect)heeft verder ook niets van doen met een menselijker uitzettingsprocedure.Hier word puur op eigen belang voor de Staat der Nederlanden geredeneerd(natuurlijk is dat legitiem)maar probeer het niet anders voor te stellen dan het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is dat legitiem? Hoezo dat dan?
Selecteren op talent is helemaal niet mogelijk.

Er was enkele jaren geleden een proef gedaan of mensen talent kunnen herkennen. Men liet in een druk metrostation een van de beste violisten ter wereld spelen. Drie kwartier land. Vrijwel iedereen haastte zich langs hem heen. Hij kreeg maar een paar dollar.
Bij een optreden verdient hij duizenden dollars.

Dit laat zien, dat mensen talent niet herkennen.
Uit ander onderzoek blijkt, dat talent vooral een kwestie van heel veel oefenen is.

Maar dan de politiek. Als de politiek al eerder naar talent had gekeken, dan zouden dit gegeven heus wel hebben aangewend, om de werkloosheid te verminderen. Eenvoudigweg werklozen aan een werkgever koppelen via gegevens over het talent. En waarom gebeurt dat dan niet??

Het klinkt wel mooi, maar men slaat een heel stuk over.
Eerst moet de mogelijkheid komen om talent te herkennen, daarna moet dit in systemen kunnen worden gecodeerd en opgeslagen en vervolgens zou men er dingen mee kunnen doen. Dan pas.

Dit is daarom gewoon een proefballonnetje van mensen die geen benul hebben waar ze het over hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@daniel: je maakt een denkfoutje. Die 'ware expert' heeft zeker een talent. Wie zou die kunnen herkennen??
En meer: er is een verschil tussen bevoegdheid enerzijds en kunde anderzijds. Die gaan in de praktijk meestal niet samen, om de eenvoudige reden dat bevoegdheid al genoeg is; kunde is dan niet meer nodig. Maar hier kom je allemaal nog wel achter.
Je vraag suggereert een relatie die er niet is. Mauro krijgt hoe dan ook geen toestemming om permanent in Nederland te blijven (althans, dat is nu het formele standpunt). Wel kan hij, vanuit zijn geboorteland, een verzoek doen om in Nederland te studeren. Talent is dan een van de criteria bij het beoordelen van zijn aanvraag. Dat is overigens niet discriminerend, tegelijkertijd is het ook niet 'wiskundig' vast te stellen. Maar je kunt je toch ook niet voorstellen dat elke afrikaan zonder enige aanleg in nederland komt studeren? Leers heeft overigens gezegd dat hij de aanvraag welwillend zal beoordelen, wat betekent dat er niet te zware eisen worden gesteld aan het talent, de motivatie om te studeren en de schoolprestaties van Mauro.

Toegevoegd na 5 minuten:
Verschil maken mag, moet zelfs vaak, maar als je dat doet op oneigenlijke gronden is het discriminatie. En dat mag niet. In dit geval betekent het dat je de buitenlandse kandidaten die op onze kosten willen komen studeren zó toetst dat je diegenen toelaat die er ook werkelijk wat van zullen opsteken. Dat is geen discriminatie, maar een gerechtvaardigde selectie.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongeoorloofd onderscheid is discriminatie, of zoals jij het stelt op basis van oneigenlijke gronden. De crux van een situatie als deze is dat a) de overheid positief discrimineert in andere situaties (wat net zo goed onderscheid maken is en waarmee je ook andere mensen benadeelt) en b) de overheid zelf bepaalt wat ongeoorloofd / oneigenlijk is. M.a.w. als de overheid vindt dat het kan dan kan het. Aangezien het hier gaat over de behandeling van mensen, waarvan sommige echt geen kant op kunnen vind ik dat ongewenst. Natuurlijk moeten mensen die geen kans maken om tijdens een studie te slagen niet toegelaten worden voor een studie, maar mensen die hier als AMA binnenkomen moeten ook niet na het bereiken van de meerderjarigheid teruggestuurd worden om dan via een andere route (studeren o.i.d.) alsnog (wellicht) terug te kunnen, waarbij dan ineens andere criteria gelden. Ik denk dat de de 'rechtvaardigheid' van de selectie nadelig bezwaart.
Discriminatie is het ongelijk behandelen van gelijke personen.

Omdat in dit geval sprake is van personen met een hogere of lagere intelligentie, zijn de personen niet gelijk.

Er is dus geen sprake van discriminatie.