Hertog.

http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/21

Toegevoegd na 24 seconden:
Het Nederlandse adelsrecht kent de volgende adellijke titels, in hiërarchische volgorde: prins, hertog, markies, graaf, burggraaf, baron en ridder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de koning.....
teusvh
12 jaar geleden
En daar boven de keizer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We kennen in Nederland geen keizer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koning is de vader van de prins.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal wel. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Koning is geen adellijke titel maar een vorstelijke titel.
De vader van een prins hoeft geen koning te zijn. Zie Z.K.H. Prins Claus en zijn zoon Z.K.H. de Prins van Oranje.
Je hebt prins als vorstelijke titel gebruikt in Keizerrijken, Koninkrijken maar ook in Vorstendommen. Maar ook als adellijke titel.
In de adellijke titels is Prins de hoogste titel. Als vorstelijke titel niet. Hier staat een Vost, Koning, Keizer, Sultan, Farao, etc. boven.
Wij kennen in Nederland inderdaad geen Keizer. Keizer is doorgaans wel hoger dan een Koning.
Wat voor stand je hebt maakt niet zoveel uit...

In bijv VK heeft een gekozen Viscount(jonkheer) in het hogerhuis veel meer invloed dan een Earl(Graaf) die een landschap heeft.
In een Feodaal systeem had de adel die de meeste poen en soldaten had de meeste macht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ging om de stand niet om de invloed.
Deze Jonkheer zou alsnog zijn eerbied aan de Graaf moeten tonen.