In een aantal rechtsinstanties is een lid van het gerecht (magistraat van de zetel) aangesteld als "persrechter", die het aanspreekpunt is voor de pers en woordvoerder is
van het gerecht over de zaken die de rechtspraak van het rechtscollege betreffen. Hij staat in, onder het gezag van de korpsoverste, voor de communicatie en contacten met
de pers, onverminderd het recht van de korpsoverste om zelf rechtstreeks met de pers te communiceren.