Is Nederland kapitalistisch?

Kapitalisme is toch dat je winst mag maken met je bedrijf, en dat er vrije markt is? Dat is toch wat wij in Nederland hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrije markt is er sowieso niet, althans niet in mijn ogen. Onder andere handelsverdragen/sancties en anti-monopolie wetgeving maken dat je niet meer van een echt vrije markt kan spreken. (Ik geef dus geen waardeoordeel over deze dingen)

Antwoorden (2)

Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat is gebaseerd op het bezit van het productiemiddel kapitaal. Het ideaaltype van het kapitalisme heeft vier belangrijke kenmerken. Dit zijn de nadruk op het individu en privé-eigendom, het winststreven of de kapitaalaccumulatie, het marktmechanisme en de ondernemingsgewijze productie.

Ja, Nederland is kapitalistisch, net als vrijwel alle landen in de wereld. Tegenover het kapitalisme staat het communisme. Een voorbeeld van een communistisch land is Cuba.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland heeft een door de overheid sterk aan banden gelegd kapitalistisch stelsel. Er is wel een vrije markt, maar de overheid wil daarin ook wat te zeggen hebben.