Zijn er politici met rood haar? Als ze er zijn, waarom zo weinig?

Toegevoegd na 20 uur:
Toelichting: ik had zelf bedacht dat roodharigen de naam hebben een wat meer opvliegend karakter te hebben. Wat vuriger, zeg maar. En dat lijkt me in de politiek geen deugd, daar moet het toch wat meer bezonnen gaan.
Als een paar procent van de Nederlanders rood is, moet je daar toch eigenlijk wat van terug kunnen vinden in de Tweede kamer, meer in feite zijn ze er nauwelijks. Vind ik toch wel interessant.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (3)

In Ierland zal er vast wel een zijn. Daar heeft een groter deel van de bevolking rood haar dan over het algemeen. In Nederland is het percentage roodharigen niet zo groot. De regering bestaat uit een beperkt aantal personen. Als je dat in verhouding bekijkt is het helemaal niet zo raar dat er niet veel roodharige politici zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Ook in Nederland zijn/waren wel roodharige politici actief, zoals Joris Voorhoeve en Boris Dittrich. En de vroegere Britse premier Tony Blair had ook rood haar.

Ik denk dat je niet zoveel roodharige politici ziet omdat de meesten al een dagje ouder (en grijs of kaal) zijn voordat ze politieke bekendheid krijgen. Of ze laten, zoals Boris Dittrich, hun haar verven...
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Misschien omdat vrijwel niemand rood haar heeft? in nederland zo'n 2%. Op 150 kamerleden zou je dus verwachten dat er rond de 3 roodharigen zouden zitten.
op wereldniveau is het minder dan 1% (zie wikipedia nl 1-2% volgens de engelstalige wikipedia )

ze waren er wel die de bron voor roodharige "famous leaders"