Mag een inwoner in Nederland met een Duits rijbewijs in een Auto rijden met een Nederlandse kentekenplaat?

Iets meer dan anderhalf jaar heb ik in Duitsland gewoond. Tijdens mijn verblijf in Duitsland verliep mijn Nederlandse rijbewijs en heb toen maar meteen mijn rijbewijs voor 10 jaar laten verlengen en daarvoor in de plaats een Duits rijbewijs genomen omdat ik ook een auto had met een Duits kenteken.

Nu is het zo ( als je Duits ingezetene bent ) dat je rustig met een Nederlands rijbewijs in een auto mag rijden met een Duits kenteken. ( Deze wet is aangenomen bij het Europees parlement )

Ongeveer een jaar geleden ben ik weer in Nederland komen wonen maar heb nog steeds een Duits rijbewijs.

Als je bij de Politie hierover vragen stelt, krijg je steeds een ander antwoord. Nu weet ik dat de grenspolitie hier veel meer bekend mee is maar het schijnt toch in veel gevallen een raadsel te zijn, hoe deze Europese wetgeving nu precies in elkaar zit in elkaar zit.

Er is een forum op Verhuis.de, waar deze kwestie veelvuldig aan de orde is gekomen maar dat gaat over Nederlanders die in Duitsland wonen.

Ik weet dat er een makkelijke weg is om dit vraagstuk op te lossen maar ik zou graag weten of er ook iemand is die hier wel een antwoord op heeft.

Toegevoegd na 36 minuten:
Misschien moet ik er nog even vermelden dat ik Nederlands staatsburger ben, geëmigreerd naar Duitsland en geremigreerd terug naar Nederland.
Ik heb geen auto meer maar kan er af en toe wel één lenen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Er zijn twee belangrijke zaken waar je aan moet denken:

a) Je hebt een europees geldig rijbewijs. Daar mag je in Nederland gewoon mee rijden. Daarmee is je vraag al beantwoord.

b) Je doet het goed door, als Nederlands ingezetene, te rijden in een auto met NL kenteken. Als je namelijk rijdt in een auto met buitenlandse kentekenplaten, en je bent in Nederland woonachtig (en je kunt niet aantonen dat je het grootste deel van de tijd met de auto in het buitenland rijdt of je hebt geen ontheffing) dan kan je bij aanhouding direct worden aangeslagen voor achterstallige BPM-betaling.

Oftewel: woonachtig in NL: nooit rijden (zelf besturen bedoel ik) in een auto van een Duitse collega of vriend of zo.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Ha, die Nirak888;

Voor zover ik weet mag je alleen in Nederland met een buitenlands rijbewijs rondrijden als je hier tijdelijk verblijft. Als je jezelf hier voor langere tijd vestigt betekent dat dat je je Duitsche rijbewijs zult moeten laten overschrijven naar een Nederlands. Voor rijbewijzen uit sommige landen betekent dit ook opnieuw examen doen, of dat voor het Duitsche ook geldt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het moment dat je vast komt te zitten voor om het even welk akkefietje, zul je er achter komen... De kans dat je in gebreke gesteld wordt is een grote...
Maar alleen al omdat je iets deed wat niet gebruikelijk is en wat niet veel voorkomt doet mij al vermoeden dat je zo daarmee in problemen zou kunnen komen... Een uitleg, of interpretatie van een verzekering die net weer zo uitegeld wordt dat je toch zelf de schade moet betalen of toch schuldig bent...

En je komt er niet achter, want niemand heeft de expertise... Op het moment dat jij aan de verkeerde kant van de gevangenis-deur belandt en dat zo maar om geen enkele reden gebeuren, dan hoor je heel snel dat hoe de vork in de steel zit... En de kans is groot dat je fout zit, gewoon al omdat dit niet mainstream is...

Een ongeluk komt door de wet van twee... De wet van twee is als volgt...
Van de weg afraken kan... Bomen langs de weg kan ook... Maar is er sprake van de wet van twee, dus dat beide aanwezig zijn, dan heb je een ongeluk...

Jouw situatie is bomen langs de weg, zorg maar dat je niet van de weg raakt, want dan ben je per definitie nat, dan heb je per difinitie en ongeluk... Door de wet van twee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet mag je tot 6 maanden op een buitenlands rijbewijs rijden. Daarna moet je een nls rijbewijs aanvragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op de toegevoegde link stata de wet uitgelegd. Het gaat er om dat je max 10 jaar na uitgifte datum van het rijbewijs in nederland mag blijven rijden oid. Lees even de pagina
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is er binnen de Europese Unie geen regel die je verbiedt om in een auto te rijden met een ander kenteken (immers we zijn allemaal Europeaan).

Waar het om gaat, is waar je met de auto waar je in rijdt bent ingeschreven (in verband met de fikse geldbedragen die de regering hierin kan mislopen). Je mag als ingezetene van Duitsland in een Duitse auto rijden. Maar als je een Nederlandse auto wilt blijven gebruiken, moet je hem overschrijven. En visa versa.

Het is natuurlijk zo, dat je gewoon met een duitse auto hier in Nederland kunt blijven rijden (getuige de vele poolse en andere nationaliteit auto's die rondrijden en toch echt jaren lang bij iemand voor de deur staan), tot je een overtreding of ongeluk begaat.