Zijn deze wetten echt en hoe zijn ze ontstaan? Zie toelichting.

In deze link staan allemaal rare Amerikaanse wetten: http://onzin.hebberig.be/tekst/handleidingen_regelementen/wetten_in_amerika.html
Ik vraag me echt heel erg af of ze echt zijn en bij sommige hoe ze ooit zijn ontstaan, want er zijn er echt bij die helemaal nergens op slaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens naar de URL. Ze staan op 'ONZIN.hebberig.be', waardoor het me zeer onwaarschijnlijk lijkt dat dit allemaal écht waar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar deze wetten zijn op een heleboel sites te vinden, ook serieuzere. Ik heb er maar gewoon 1 bijgezet, zodat ik niet alle wetten in de toelichting hoef te zetten.. Het zijn er nogal veel...

Antwoorden (6)

Ieder jaar (per 1 januari) komen er weer nieuwe wetten bij, waaronder idd. enkele gekke wetten. De reden dat sommige van de wetten ontstaan komt voort uit bijv. ongelukken die er mee gebeurd zijn, of dat mensen anders onder de wet uit proberen te komen.

Op DumbLaws is een complete verzameling van rare wetten te vinden, inclusief de hele wettekst.

Toegevoegd na 3 uur:
En duidelijk voorbeeld van een rare wet: badhuizen zijn verboden in California, nadat dit werd besloten na een AIDS-epedemie in de jaren 80 van de vorige eeuw. http://www.dumblaws.com/law/190
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is ooit een wedstrijd geweest (18zoveel) wie de stomste wet kon verzinnen, maar ze hebben de wetten daarna niet (allemaal) afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een wet aangenomen te krijgen moeten de volksvertegenwoordigers ermee instemmen. Meestal zijn dat verstandige mensen. Het is niet te controleren of deze 'wetten' niet bestaan, maar het lijkt uiterst onwaarschijnlijk. Wat zou jij doen als je mocht stemmen over een van deze 'wetten'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet te controleren of deze ‘wetten’ niet bestaan, maar het lijkt uiterst onwaarschijnlijk. Het prettige van wetten is dat je ze na kan lezen, het zou anders verdraaid lastig zijn om iemand te veroordelen. De wetten zijn uit Amerikaanse deelstaten, ik kan me voorstellen dat sommige wetten, daar beschreven bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland bestaan duizenden wetten met honderdduizenden artikelen. Niemand kent ze allemaal. Bij deze teksten wordt niet eens een staat genoemd. Onderzoek naar het bestaan ervan is niet mogelijk door de wetten te lezen. Met google zou het misschien kunnen als je de letterlijke tekst kende. Overigens maken strafrechtbepalingen maar een heel klein deel uit van alle wetten. Het Nederlandse Wetboek van Strafrecht kent al meer dan 1000 artikelen. In bijzondere wetten staan nog veel meer strafrechtartikelen, bijvoorbeeld in de Wegenverkeerswet. Deze bepalingen lijken te passen in bijzondere wetten, of in lokale verordeningen.
Dat klopt; kijk maar eens op de site http://www.dumblaws.com/ . Het zijn er zoveel omdat in Amerika de staten en gemeentes (counties) ook wetten maken. Als je toch op die site bent kijk dan ook eens voor de aardigheid wat Amerikanen rare Nederlandse wetten vinden (over drugs en prostituees)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Vooral dat van wat die amerikanen over nederlanders vinden is heel interessant (en leuk)!
Er bestaan veel gekke wetten, maar het overgrote merendeel van de wetten uit jouw link zijn absoluut geen echte wetten. Het is al een uiterst onbetrouwbare bron (in het adres van de website staat al 'onzin', wat in dit geval de inhoud goed weergeeft), maar ook zonder dat gegeven is voor mij gelijk duidelijk dat er veel onzin tussen staat waarvan ik 100% zeker ben dat het niet echt is. Al is het maar omdat het regelrecht in strijd is met de Amerikaanse grondwet. Amerika is een westers land met bijbehorende vrijheden, dus dat er vrouwen geslagen zouden mogen worden of dat je 'je bediende zou mogen doden slaat absoluut nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn zeker niet allemaal wetten. Maar veel is er wel afkomstig uit jurisprudentie. Zo is ooit iemand vrijgesproken nadat ze met een nep kruisboogje en een balpen iemand had neergeschoten. De jurisprudentie zegt dan (of dat kun je ervan maken) dat iemand neerschieten met een kruisboog en balpen niet strafbaar is.

Maar dit wordt lang niet altijd gehonoreerd door toekomstige rechters.

Jurisprudentie komt bijvoorbeeld ook bij proefprocessen kijken. In dat geval wordt er een proces aangespannen zodat de rechter een uitspraak doet over een bepaalde wet. De rechter geeft dan als het ware verdere uitleg bij een wet op punten die onduidelijk zijn.