Dat mag natuurlijk als er binnen de partij hiervoor ruimte is.

Toegevoegd na 6 minuten:
De 150 leden van de tweede kamer worden gekozen door de partijen. Via landelijke verkiezingen stemmen wij op partijen en afhankelijk van de uitslag worden de 150 "zetels" verdeeld over de partijen. Doorgaans bepalen de partijen wie er in de kamer zitting gaat nemen, vaak zijn dat de mensen bovenaan de lijsten.

Als de minister president zich na de ambtstermijn beschikbaars stelt, de partij voldoende zetels haalt en de partij de ex minister president het lidmaatschap van de kamer goedkeurt is er wettelijk gezien geen belemmering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
zo is het precies.

Andere antwoorden (1)

Ja dat mag.

Echter doet het geen enkele minister president.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tot nu toe.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, zie het in de toekomst ook niet gebeuren. Het is een hele stap terug en als voormalig minister-president weet men toch dingen die een gewoon kamerlid niet weet en dan zou men tijdens een discussie wel eens dingen kunnen zeggen die niet mogen.