Hoe reageerde de Nederlandse regering op de Apartheid?

Voor school moet ik een PO maken over deze vraag. Wie kan mij helpen met extra informatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De Nederlandse regering reageerde uiterst hypocriet op de apartheid (uitgaande dat je over Zuid-Africa spreekt). Naar haar bevolking toe deed zij het voorkomen dat zij sterk tegen apartheid was gekant in al haar vormen terwijl Zuid-Africa op de achtergrond aan alle kanten werd gesteund door de Nederlandse regering daar er op grote schaal (en niet op de laatste plaats militair) zaken werden gedaan met dat land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zou de schepper van een situatie moet reageren?

Zuid Afrika is jarenlang een Nederlandse kolonie geweest waar de slaven van het donkere continent verzameld werden om ze in te schepen naar de nieuwe wereld.

Nederland was door dit gegeven onmachtig om krachtig te reageren op het destijds gevoerd beleid door de "blanke" boeren.

Wel heeft Nederland destijds onomwonden te kennen gegeven dat het beleid dat door de apartheidregering niet meer van de huidige tijd was en steunde ze openlijk Nelson Mandela met zijn strijd vanaf Robbeneiland (oude VOC gevangenis) tegen de apartheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apartheid is het meest bekende Nederlandse woord ter wereld,heb ik gelezen.
Een Nederlander(een Schiedammer:Jan van Riebeek) is de grondlegger van de apartheid.
Niet echt iets om trots op te zijn hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er ook niet trots op. Vandaar dat ik onomwonden aanhaal dat Nederland de schepper is van de apartheid, daarbij durf ik ook te zeggen dat Nederland destijds zo rijk is geworden door de slavenhandel en piraterij. Een rijkdom waar we nu nog van profiteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Catharien, Jan, van Riebeeck heeft totaal niet te maken gehad met de apartheid, het enigste wat hij heeft gedaan in zijn periode als scheepsarts was een plan maken en later uitvoeren om een tussenhaven/fort te bouwen zodat de VOC een rustpunt had in de lange reis van Nederland naar de oost en vice versa. De slavenhandel is pas later opgang gekomen. Daarnaast is Nederland ook niet de uitvinder van de slavenhandel, deze eer komt de Arabieren toe. Wel is het zo dat nederland zich druk heeft bezig gehouden met slavenhandel en er als laatste van de westerse landen mee is gestopt. Echter slavenhandel en kinderarbeid bestaat vandaag de dag nog kijk maar eens naar Azieen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jeroen1962
Dat heb ik zo op school geleerd.
Dat Jan van Riebeek de grondlegger is van de apartheid dus.
We zijn met school ook op excursie hiervoor geweest.Er ligt in Schiedam in de Grote kerk in het centrum zelfs een soort van monument( een tegel op de vloer) met daarop de naam en de geboortedatum en geboorteplaats van Jan van Riebeek.
Schijnbaar zijn ze daar in Schiedam toch een beetje trots op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het Riebeeck?
Oeps, foutje dan!^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik weet is de geboorteplaats van Van Riebeeck Culemborg en is hij slechts begraven in Schiedam, maar nogmaals hij was geen slavenhandelaar geweest en ook niet de uitvinder van de apartheid dit zijn zaken die pas na zijn dood zijn geschied. En dat men trots is op Van Riebeeck kan ik begrijpen hij had een indrukwekkende carrière achter de rug als arts, koopman, stichter van fort Duijnhoop (Tafelbaai, de Kaap, Zuid-Africa), gouverneur en secretaris van de regering van Indie. Dus pasopa met geschiedvervalsing.