Hoe gedetailleerd zijn de luchtfoto's die de gemeentes gebruiken?

Is daar ergens een voorbeeld van te zien. Als ik op Bing of Google kijk zie ik bijna geen details. Kan de gemeente ambtenaar wel bijv. de buurvrouw in bikini (of erger) in de zon bespieden? Of gaat daar ook een blur overheen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Best gedetailleerd, maar je ziet de mensen niet, een auto kun je nog net herkennen, of zo'n grote trampoline in de tuin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of erger...in een burka ?

Het beste antwoord

Die luchtfoto's zijn net zo gedetailleerd als de foto's die jij ziet op Bing of Google, en soms gedetailleerder.
De gemeente heeft namelijk niet eens van alle straten en percelen een luchtfoto en raadpleegt net als jij vaak Google Earth etcetera.
Luchtfoto's worden weleens gemaakt maar dat is voornamelijk bij bouwprojecten et cetera. Luchtfoto's maken is behoorlijk duur en gemeentes hebben gewoonweg niet het budget om elk jaar gedetailleerde foto's te laten maken. De foto's zijn gedetailleerd genoeg om percelen, gebouwen en wegen te onderscheiden en daar houdt het eigenlijk wel bij op.

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog een toevoeging: niet alle afdelingen binnen de gemeente hebben toegang tot alle kaarten en luchtfoto's. Het grondbedrijf van de gemeente en de afdeling stadsontwikkeling beschikken vaak wel over gedetailleerde kaarten en foto's, vooral als een gebied of wijk in ontwikkeling is. Maar een andere afdeling heeft in sommige gevallen zelfs helemaal geen toegang tot de kaarten en foto's en moet deze speciaal (intern) bestellen om toegang te krijgen.
Voor nieuwbouwwijken zijn vaak zelfs hele applicaties gebouwd waarin kaart en foto geïntegreerd zijn en je op verschillende niveaus kunt zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, zo gedetailleerd zijn de foto's niet. Daar is het de gemeente ook niet om te doen.
De huizen, de bijgebouwen, de bomen, die kun je vaak tamelijk goed zien (bij Google vaak niet trouwens, die foto's zijn soms scherp en soms zeer onscherp), maar mensen staan er onherkenbaar op. Auto's zie je wel, maar ook niet scherp genoeg, of de nummerborden zijn afgeschermd (bij streetview).
De gemeente kan de foto's bijv. gebruiken om te zien of er illegale bijgebouwen zijn e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het detailniveau is van moderne luchtfoto's voor gemeenten ligt tegenwoordig tussen de 7 cm. en 50 cm. , afhankelijk van het gebied (stad of platteland).
Je zonnende buurvrouw zul je niet aantreffen, want luchtfoto's worden gemaakt wanneer er geen bladeren aan de bomen zitten, want anders zou je er weinig op zien.
Een illegaal gebouwde schuurtje staat er dan wel weer prima op.