Nederland en België beschikken samen over een uniek areaal aan havens en faciliteiten. Samen creëren ze werkgelegenheid in de hele regio in beide landen en toegevoegde waarde voor het gehele Europese achterland. In de havens van Duinkerken tot Rotterdam krijgen ze een enorm pak goederen binnen die hun bestemming vinden tot diep in Zuid-Frankrijk, op vrij korte afstand van andere Europese havens; die echter minder ontwikkeld zijn als deze regionale havens. Daarom is het motto: de beste vorm van samenwerken, is elkaar niet tegenwerken.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ontwikkeling van Vlaanderen is van het grootste belang voor Nederland. Hoe rijker Vlaanderen, des te meer Vlamingen Nederlandse spullen zullen kopen. Een groot deel van de winkels in Vlaanderen is van Nederlandse winkelketens, en de spullen in die winkels worden aangevoerd via de haven van Rotterdam. Bovendien hebben de Vlamingen dan misschien eindelijk eens geld om de wegen, waar ook Nederlanders over rijden, eens fatsoenlijk te bestraten.
14 jaar geleden
Het is in het algemeen heel profijtelijk om welvarende buren te hebben. Het is ook niet voor niks dat in winkelstraten schoenhandels dicht bij andere schoenhandels gaan zitten, bedrijvigheid stimuleert weer andere bedrijvigheid. Als je in een uithoek van de wereld gaat zitten heb je geen concurrenten in de buurt maar ook weinig aanloop. Concurrentie stimuleert en monopolie laat indutten.
Bovendien moet je goede afspraken met je buren nakomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heeft Nederland niet zo veel aan het uitdiepen van de Westerschelde. De haven van Antwerpen is een concurrent van Rotterdam en Amsterdam dus eigenlijk is het meer een nadeel. Dat zal ook de reden zijn waarom het zo lang duurt. De reden dat Nederland toch meewerkt met de uitdieping van de Westerschelde heeft te maken met andere projecten. Bijvoorbeeld de HSL lijn, waarbij een verbinding tussen Amsterdam en Parijs over Belgisch grondgebied gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus Nederland helpt België en in ruil daarvoor werkt België mee aan voor Nederland belangrijke projecten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afspraak is afspraak en het feit dat Balkenende een zeeuw is en dat de zeeuwen die polder niet onder water willen laten zetten, terwijl iedereen buiten zeeland vindt dat dat toch de beste oplossing is, mag geen reden zijn om ons niet te houden aan afspraken met de Belgen. De Nederlandse regering is binnenlands even opportunistisch en onbetrouwbaar als naar het buitenland toe.