Waarom hebben we in Nederland geen jury rechtspraak ?

Zelfs in de meest zware zaken is het oordeel van de rechter doorslaggevend

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Omdat juryrechtspraak beinvloed word door de media.
Als een verdachte in een weerzinwekkende zaak voor de rechter komt en er is juryrechtspraak dan is hij/zij al bij voorbaat veroordeeld.
Dus eigenlijk is juryrechtspraak geen eerlijk proces.
De rechters in Nederland worden geacht onafhankelijk te zijn en de rechters in Nederland beoordelen alleen op bewijs en op correct toepassen van de wet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

omdat we toch niet zo democratisch zijn als we ons willen voordoen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de leenheren hier genoeg macht hadden om hun regelgeving doorslag gevend te laten zijn. Zonder hierbij ondersteuning bij de bevolking te hoeven zoeken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tsjah, het is maar de vraag of je een ondeskundige jury wil laten oordelen over een zaak. Zal deze jury een objectief oordeel geven of zal het zich laten leiden door gevoelens? Is het een verbetering van het rechtssysteem? Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland is het land met het meest uitgebreide wetboek ter wereld, en met een systeem van jurisprudentie. Dat is een keuze van ooit, van toen, maar wel één die minstens zo goed werkt. De wetgeving komt immers al van het volk (in de representatieve democratie die Nederland is, is de volksvertegenwoordiging ook de wetgevende instantie). De rechterlijke macht is vervolgens gehouden aan die wet. Ontwikkelingen komen tot uiting door jurisprudentie, die vertraagd en getemperd ook weer in de wet terechtkomen. Zo is de invloed van 'het volk' en van de tijdgeest gegarandeerd en gedoseerd.

Dat de rechter oordeelt in ons systeem, daar heeft z/hij lang voor gestudeerd. Bij zware zaken en bij hogere rechtbanken is de rechter trouwens meester meer dan één persoon en zo wordt de verantwoordelijkheid voor het oordeel gedeeld.

Veilig en robuust systeem, onze rechtspraak. Ik zou het niet anders willen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou beter zijn zoals in belgïë waar assisenzaken door jury wordt beoordeeld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan worden mensen veroordeeld op onderbuikgevoelens en vooroordelen van willekeurigen mensen die geen verstand hebben van recht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland echter kent sinds 1813 geen juryrechtspraak meer.
In 1814 kwam de motiveringsplicht. De motiveringsplicht houdt in de plicht van de rechter om aan te geven op welke wetten of beginselen hij zijn oordeel baseert.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we een andere rechtspraak hebben in Nederland. We hebben geen jury rechtspraak omdat we niet meer in de middeleeuwen leven. Leken die het mogen zeggen en zich laten leiden door emoties is niet het beste...