M'n ID kwijt en nu extra betalen ? Lees beschrijving

Ik ben al een heel tijdje terug mijn ID kwijt geraakt in een dorpje waar ik toen een dagje werkte, en ik had daar een tas bij mij die ik toen Peel geluk ben vergeten bij de rabobank(daar zat ik met een vriend) met erin: portomonee (geen contant geld), pinpas en pincode erin-.-(jah ik weet t heel dom), huissleutels en ID pas (we hebben al nieuwe huissleutels). Er zat geen geld op m'n bankrekening. Er waren geen tot nauwelijks mensen daar. Er was wel een man die net uit z'n auto stapte toen wij weggingen, hij had een donkere auto voor de rest weet ik niks. Ik heb aangifte gedaan voor m'n spullen, na een tijdje is er een proces verbaal of non-verbaal gemaakt (sorry weet niet precies welke) en ben ik daarmee naar de gemeente geweest. Maar daar werd gezegd dat ik het hele bedrag moest betalen+wat extra= 80 euro !
Is dit wel goed ? Ik ben een meisje van 15, en ik snap dit niet echt.
Dus mijn vraag mag dit? En zo ja waarom is het dan duurder als ik dat proces ding heb ? Ik weet wel dat mn idee nu rondslingert en mensen die kunnen gebruiken maar dat is vast niet alles ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat zijn de overheidsregels. Als je je ID kwijt ben en aangeeft bij de gemeente. Komt er extra (administratie)kosten. Per gemeente is dat verschillend. Dit doen ze om jou ID te registreren als gestolen of vermiste document om fraude en misbruik te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Helaas mag dat ja. Ze mogen een boete opleggen:

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=127106
Welke kosten in rekening (mogen) worden gebracht wordt bepaald de gemeentelijke legesverordening. Deze zou ik even opvragen of opzoeken op internet (gemeentelijke internet-pagina). Daarin staat hoe dit geregeld is en kunt u zien of het terecht is. Als dat zo is: Er staat daarnaast ongetwijfeld ook een hardheidsclausule in. Hiermee kunnen ze in bijzonder gevallen afwijken van de verordening. Ik zou de gemeente bellen of schrijven en een beroep op deze hardheidsclausule doen. U vraagt aan de gemeente of niet mogelijk is af te wijken van de verordening

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus: De gemeente mag bepalen dat ze willen dat mensen extra goed zoeken, meer moeite doen om een ID dat kwijt is terug te vinden, en illegale verkoop van ID's te reduceren door boeten op te leggen. Natuurlijk wel zuur als je kaart echt weg is, nu heb je dubbel schade :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was je niet gewoon teruggegaan om te vragen of je tas gevonden was? Bij politiebureau ofzo?
Antw op je vraag: ja helaas mag dat.