Is elke dag thuis zitten met een bijstandsuitkering terwijl je naar een sociale werkplaats moet ook fraude?

Toegevoegd na 6 uur:
De vraag heeft niet betrekking op mijzelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Lijkt mij dat dat in principe los van elkaar staat en er veel te weinig info is gegeven om conclusies te kunnen trekken.
Zelf heb ik een tijdje wegens een handicap bij de "sociale" werkplaats gewerkt. Onderzoek naar m'n (on)mogelijkheden en capaciteiten heb ik niet gehad. Toen ik ziek was kreeg ik een dreiging van ontslag aan m'n broek zonder dat een bedrijfsarts me gezien had en daarnaast ben ik een jaar lang geïntimideerd toen ik deze werkwijze bespreekbaar wou maken. Zelf zag ik 12 punten waar ik zo mee aan de slag kon, heb dat ook schriftelijk aangegeven, maar 6 beloftes voor een gesprek en 9 maanden later zat m'n werkgever nog steeds uit z'n neus te lunchen. Ondertussen zat ik met mensen met de helft van mijn IQ dag in dag uit schroefjes te tellen.

Naast m'n werk heb ik er in ruim 2 jaar 500 uur vrijwilligerswerk in gestoken, wat ruim 40 keer meer was als de tijd dat de werkplaats in mij heeft gestoken. Toen er uiteindelijk 34 (!) beloftes openstonden heb ik als eis gesteld dat de belangrijkste ingewilligd werd en dat heeft me ontslag op staande voet opgeleverd.

Als ik nu de enigste was... was het nog niet zo'n ramp op de "sociale" werkplaats, maar helaas hadden veel meer van m'n collega's met dit schrikbewind te maken en schijnt dit ook voor vele werkplaatsen op te gaan.
Iemand die lang thuis zit en op de "sociale" werkplaats zou moeten werken kan er heel wellicht de kantjes van af lopen, maar wellicht heeft die ook een verdomd goede reden, zelf ben ik er 10.000 keer slechter vertrokken als dat ik er binnenkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In mijn ogen wel want je hoort gewoon op je werk te zijn, of dat nu een sociale werkplaats is of gewoon bij een baas.
12 jaar geleden
Je zit thuis maar bent waarschijnlijk niet eerlijk geweest om bij dat bedrijf te melden waarom je thuis zit, dit in combinatie met het wel ontvangen van de inkomsten voor het werk dat je in feite behoorde te leveren is in feite dus wel fraude. (Tenzij je werkelijk te ziek bent om te werken....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die in een sociale werkplaats werkt is daar heen geleid vanuit de bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nooit in de bijstand gezeten en werk er ook! Heb trouwens helemaal geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal je trouwens gekker vertellen, als ik ineens niet meer kom opdraven ben ik mijn baan en salaris kwijt, zeker iemand met een uitkering is meer geneigd met dit soort situaties de uitkering kwijt te raken.
Wat je kan doen, is jezelf afvragen waarom je nu precies thuis wil blijven. Is de sfeer er onaangenaam? Voel je druk en wil je liever iets anders doen? Dit is allemaal gespreksmateriaal.
Je kan pc's in elkaar zetten. Waarschijnlijk vind je dat leuk werk. Misschien kan je wel iets voor jezelf beginnen. Je hebt een Wajong-uitkering, en dan wordt je aangemoedigd om toch iets te gaan doen.

Maar iets doen wat je zélf wil en kan, is natuurlijk altijd beter dan gedwongen worden iets te doen.

Het is dus een goede vraag, en laat deze je op het spoor brengen naar een nuttige tijdsbesteding; of het nu fraude is of niet, dat doet er eigenlijk niet toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk doet het er wel toe of het fraude is, al is dit ijn dit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin ff opnieuw.
Natuurlijk doet het er wel toe of het fraude is, al is dit in dit geval niet het juiste woord.
Maar als je moet werken ook al is het niet leuk dan moet je gaan. Je kan opzoek gaan naar iets anders, maar werken gaat gewoon door
Nou het is niet zo netjes hè?
Maar met fraude heeft het niets te maken.
Als je een bijstandsuitkering hebt en je wordt geacht te verschijnen op een sociale werkplaats en je doet dit niet(zonder opgaaf van redenen),kan je gekort worden op je uitkering en in het ergste geval je uitkering helemaal kwijt raken.
En dan?Dan heb je geen inkomsten meer,kan je je huur,vaste lasten niet meer betalen etc.
Dan kan je uiteindelijk alleen nog de daklozenkrant gaan verkopen.
Niet doen dus.
Dus geen fraude( zoals bijv. zwart werk wel is.)
Maar je houd je niet aan de regels(van sociale werkplaats/TBV) dus wel heel dom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraag is voor mij niet helemaal duidelijk.
Zit deze persoon in de bijstand OF werkt hij op een sociale werkplaats?
Je Je gebruikt het woord "moet", en daaruit concludeer ik dat hij in dienst is van een sociale werkplaats maar niet gaat werken, wat eigenlijk zou moeten. Of vind jij dat hij er zou moeten werken?

Ervan uitgaande dat deze persoon in de bijstand zit, en jij vindt dat hij kan werken:

Niet iedereen komt er voor in aanmerking om in de Sociale Werkvoorziening te werken. Je moet aan aan aantal voorwaarden voldoen:
u bent jonger dan 65 jaar;
u heeft een lichamelijke, psychische of verstandelijke beperking waardoor u niet in een gewone baan kunt werken;
u kunt wel werken als uw werkomgeving wordt aangepast;
u wilt zelf graag een baan;
u kunt regelmatig werken;
u staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) en bij het UWV Werkbedrijf.

Deze persoon komt misschien niet in aanmerking, en dan zit hij gewoon legaal thuis. Niks fraude.

Als jouw kennis wel in dienst is van de SWP, dan zit hij niet (volledig) in de bijstand want:
Je komt daar in dienst en je verdient een gewoon salaris. Als je in deeltijd werkt wordt je uitkering verrekend met je salaris.

Als hij/zij dat elke dag thuis zit, dan kan hij ziek zijn.
Wie zegt dat hij fraudeert? Misschien zit hij met een hele goede reden en met toestemming thuis.

En als ie gewoon spijbelt, ja dan is het niet goed, net als een gewone werknemer die niet ziek is en lekker thuisblijft. Dan kan je spreken van fraude.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/sociale-werkvoorziening/vraag-en-antwoord/wanneer-kan-of-moet-ik-werken-in-de-sociale-werkvoorziening.html

Ga eens een praatje maken en probeer er achter te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plusje