Excuses aan Armeniërs strafbaar in Turkije?

Klopt het dat het in Turkije strafbaar is om excuses aan te bieden voor de massamoord begin vorige eeuw?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een taboe ,om er over te spreken in Turkije ,men weet er ook bijna niks van af ,op school wordt er ook geen aandacht aan besteed ,het is gewoon niet gebeurd . Alleen een kleine groep ,intellectuelen weet er wat van af maar heel subjectief .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Had ook als antwoord gekund.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuus ? Waarvoor ? Er was geen genocide.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pasa lijkt de vraag niet helemaal te begrijpen. Raadpleeg eerst wat bronnen voordat je een genocide gaat ontkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de genocide inderdaad heeft plaatsgevonden kan Turkije inderdaad vervolgt worden voor massamoord, echter de daders kunnen niet meer bestraft worden, Turkije wordt hooguit veroordeelt tot het betalen van een schadeloosstelling. Dat de genocide hoogstwaarschijnlijk heeft plaatsgevonden zal ik niet ontkennen, echter is iemand pas dader als de feiten bewezen zijn en de daders door een onafhankelijke rechter is veroordeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat meer over of excuses strafbaar zijn, niet of wandaden bewezen zijn en of er een dader aangewezen kan worden.
Over daderschap gesproken, als Hitler niet veroordeeld is, dan is hij niet schuldig aan de uitroeiing van Joden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hajete: "als Hitler niet veroordeeld is, dan is hij niet schuldig aan de uitroeiing van Joden?"
>Pfff, wat een vraag! Goeie vraag. Ik ben benieuwd wat Wim Anker hierop zou zeggen. Symbolische + voor deze reactie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank, mijn reactie betreft kritiek op de zienswijze van Theodbn.
PS Een + kan ook elders binnen GV gegeven worden.

Antwoorden (1)

Ja, vanaf 2 maart 2009 is dat strafbaar. Is veel over te vinden op Google maar hier heb je alvast een link.