De miljoenennota is een Rijksbegroting.
De euro,s die binnen komen worden verdeeld over de ministerie,s.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Miljoenennota is een algemene toelichting van de Nederlandse regering op de verwachte inkomsten en de uitgaven in de Nederlandse Rijksbegroting voor een jaar.

Nadat het staatshoofd op Prinsjesdag de troonrede heeft voorgelezen, biedt de minister van Financiën namens de regering het koffertje met de Rijksbegroting en de Miljoenennota aan de voorzitter van de Tweede Kamer aan.

In de miljoenennota worden de belangrijkste plannen van het kabinet voor het volgende jaar besproken. Hierbij wordt ingegaan op de kosten en de invloed van deze plannen op de burgers en de bedrijven. Ook wordt in de Miljoenennota de algemene toestand van de Nederlandse economie besproken. Een belangrijk onderwerp zijn altijd ook de overheidsfinanciën. Wanneer er sprake is van een tekort (wat bijna altijd het geval is) wordt aangegeven hoe groot dit tekort is en hoe het zal worden gefinancierd.