Waarom wordt de gloeilamp verboden, als het zo'n handig ding is in de winter?

De gloeilamp, een verspilling aan energie als je hem alleen voor de verlichting gebruikt. In de winter is zo'n lamp toch heel erg handig omdat hij veel warmte afgeeft, dan hoeft de verwarming niet meer aan (of veel lager), dus wordt er minder gebruik gemaakt van eindige (misschien zelfs 'vervuilende') brandstoffen.

Zo'n gloeilamp is al helemaal ideaal als je elektriciteit wordt opgewekt door een duurzame bron.

Waarom wordt de gloeilamp toch verboden?

Oh, en in de zomer en lente, dan vervang je ze gewoon weer tot het weer winter wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Om te verwarmen is een kachel efficiënter, om licht te geven een lamp.
Ook worden kachels minder vaak weggegooid dan lampen, een goede reden om het stoken door de kachel te laten doen en te zorgen voor lampen die zuinig in het gebruik zijn en langer mee gaan.
Dus jouw redenatie volgend, voor het milieu en dergelijke, wordt de gloeilamp juist terecht afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
precies, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal. Uit onderzoek blijkt dat de CO2 emissie in Nederland door de afschaf van de gloeilamp nagenoeg neutraal is, in landen noordelijker dan Nederland komt er een hoger CO2 emissie omdat er veel CO2 dan zo de lucht ingaat vanaf de kachels. In landen zuidelijker dan Nederland (en dan vooral denken een Spanje, Portugal, Italië etc. komt er minder CO2 in de lucht. Daar er minder mensen wonen in de noordelijke landen en veel meer in de zuidelijke landen is er op Europees niveau een besparing op de CO2 emissie.
De warmte die een gloeilamp produceert is minder efficiënt dan de warmte die een goede CV-installatie op aardgas levert.
Voor de productie van stroom wordt ook vaak aardgas gebruikt, maar door het transport van de stroom van de centrale naar jouw huis gaat al een deel van de energie verloren.
Het transport van het aardgas heeft veel minder verlies zodat de meeste energie bij jouw thuis in warmte wordt omgezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de antigloeilamplobby zo groot is en alleen de nadelen van de gloeilamp en alleen de voordelen van andere lampen heeft gepropageerd. Zo heeft de regering geen goed beeld gekregen van verschillen, maar is ze wel overtuigd van het gelijk van de lobby. Bedrijven zoals philips kunnen ook goed verdienen aan spaarlampen (die ook best schadelijk kunnen zijn), dus het zal ook een economisch besluit zijn.
De cv moet de warmte die de gloeilamp geeft inderdaad bijstoken.
Bijgevoegd een bron die de andere kant van de gloeilamp en spaarlampen belicht. Bekijk zelf wat je het best vindt.