Hoeveel macht heeft een Europees Hof?

Bijvoorbeeld Geert Wilders wordt door het Hof in Europa veroordeeld, moet hij toch nog een straf uitzitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het Europese Hof beoordeelt geen personen, maar staten. Je kunt daar b.v. klagen dat de staat der Nederlanden bepaalde verplichtingen niet nakomt, bijvoorbeeld dat een rechter iemand heeft veroordeeld voor iets wat niet strafbaar zou mogen zijn.
Wilder kan dus niet door het Europese Hof worden veroordeeld. Wat wel kan is dat hij bijvoorbeeld door een nederlandse rechter wordt veroordeeld, hij legt dat voor aan het Hof, en het Hof kijkt dan of de rechter heeft gehandeld overeenkomstig de europese (mensenrechten-)verdragen. Dat verandert op zich niets aan het vonnis, maar n.a.v. de uitspraak van het Hof kan nederland besluiten het proces over te doen of het vonnis te 'repareren'.
Het Hof heeft dus veel macht, maar enkel omdat de aangesloten landen met elkaar een verdrag hebben afgesloten dat ze de uitspraken van het hof zullen erkennen. Doet een land dat niet, dan hebben ze ruzie met hun verdragspartners.
teusvh
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Jawel, maar de landen die deelnemen in het Verdrag van Rome (waarbij het Europees Hof is opgericht) zijn niet perse dezelfde als die in de EU zitten. Als je een beschaafde rechtstaat wilt zijn, dan respecteert de politiek c.q. het bestuur de onafhankelijke rechtspraak. Doe je dat niet, dan verlies je snel (internationaal) aanzien.