Wat kun je doen tegen krakers?

Stel je woont in een straat met allemaal (dure) koopwoningen, en er komen ineens een stel rare figuren die een pand gaan kraken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Aangezien je geen partij bent, kun je daar helemaal niets aan doen. Het is een angstwekkend beeld dat je schetst, met al die rare figuren. Ik moet er niet aan denken!
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Formeel kun je er niets aan doen.

Je kunt hooguit klagen als die figuren herrie maken, de straat bevuilen, dingen beschadigen, of anderszins overlast geven. Dat wordt een jarenlange lijdensweg.

Ik mag hier niet schrijven dat een anoniem knokploegje wonderen doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onmiddellijk 112 bellen en tevens proberen de eigenaar van dat pand te achterhalen (maar dat doet de politie natuurlijk ook zelf wel).

Indien het gekraakte pand nog geen twaalf maanden leeg heeft gestaan dan komt de eigenaar bescherming toe op grond van de wet. Hij kan op elk moment ontruiming vorderen van zijn eigendom en de krakers zijn strafbaar op grond van het strafrecht.

Indien het pand langer dan een jaar niet meer in gebruik is en het wordt gekraakt, dan biedt het strafrecht geen bescherming meer. Er is dan sprake van een civielrechtelijk geschil tussen de eigenaar en de kraker. Alleen via de rechter kan de eigenaar nu ontruiming vorderen, want na een jaar wordt de kraker beschermd op grond van de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de eigenaar niet op de hoogte dat hij zgn. 'anti-kraak' mag verhuren.

Zo hebben studentenvrienden van mijn dochter een woning 'anti-kraak' gehuurd. Die huurders hebben dan dezelfde rechten en plichten als elke andere huurder elders, namelijk om in ruil daarvoor het pand netjes te houden, en dat ze weten dat de huur elk moment kan worden opgezegd zodra de eigenaar het pand verkocht heeft. En geloof me dat die studenten daar zuiniger op zijn als dat ze in een regulier studentenhuis wonen!

Ik weet echter niet of dit gemeente-gebonden is of niet, dus of dit algemeen geldt. Maar misschien is het een optie om die eigenaar daar eens over op aan te spreken want hij wil ook liever huurders die het pand netjes onderhouden als krakers die het uitgeleefd achter laten toch?

Toegevoegd na 59 seconden:
In ruil daarvoor hebben die studenten dan wel een (belachelijk) lage huur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja in eerste instantie checken of ze formeel het recht hebben daar te kraken. daar zijn richtlijnen voor je kan niet alles zomaar kraken. in overtrededend geval politie erbij en ze laten vertrekken. is het toch gedoogd, alles in creatievezin doen: info verstrekken over evt antikraak enz en de eigenaar van het pand aan zijn jasje trekken dat de buurt hier niet blij mee is. met een beetje goodwill van zijn kant kun je misschien ook een eind komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stiekem ergens een camera plaatsen. Vervolg weetje wel. . .