waarom zijn in België zoveel dingen duurder?

we betalen 3 maal zoveel voor onze energie, internet is veel duurder, telefonie idem etc... Bij bezoeken aan nederland, duitsland etc... valt me ook op dat voeding vaak ook goedkoper is daar. Bovendien kan je in die landen in drogisterijen vaak producten vinden die je in België enkel in de apotheker kan kopen. Misschien is niet alles duurder in België, maar toch heel veel. Ik vraag me af hoe dat komt, wij hebben immers niet eens de hoogste lonen van Europa of zoiets,dan zou ik het nog begrijpen (hogere productiekosten). We hebben wel een loonindex wat blijkbaar niet overal is, maar dan nog zijn onze lonen gemiddeld dus lager...En onze uitkeringen zijn totaal niet toereikend en liggen behoorlijk onder de armoedegrens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Een deel is te verklaren doordat Nederland de markten die je noemt heeft '' opengebroken'' , dus iedereen die wil mag zijn diensten aanbieden en dat zorgt voor concurrentie en vaak lagere prijzen. Maar er zullen in Belgie ook vast zaken goedkoper zijn dan in Nederland. En de belastingdruk is een van de hoogste in Europa, vanaf 55.000 salaris mag je van iedere verdiende euro 52 cent in de schatkist storten.

Ook lijken mij de huizen in Belgie iets tot veel goedkoper. In Nederland kost een rijtjeshuis rond de 250.000. Ook auto''s zijn in Belgie 20% goedkoper.

Om de koopkracht te bepalen moet je wel alle producten, inkomsten en belastingdruk meenemen om tot een juiste vergelijking te komen. Maar van de dingen die je noemt is '' concurrentie de belangrijkste factor dat Nl soms iets goedkoper is.
paulus811
12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
benzine, woningen, auto's, ziektekostenverzekeringen - België is gewoon een goedkoopte eiland
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ga maar eens kijken bij een Belgisch tankstation net over de Nederlandse grens; allemaal gele kentekenplatetn.
paulus811
12 jaar geleden
en van wie heb ik die min verdient?
paulus811
12 jaar geleden
stalckystone, als ik in België ben vind ik de horeca niet overdreven duur en vaak kwalitatief erg goed. De prijzen in de supermarkten ken ik niet goed, daar is in Nederland wel een enorme prijzenslag aan de gang. Veel supermarkten hebben tegenwoordig producten waarvan je er 1 betaalt en 2 meeneemt.

Andere antwoorden (1)

Wij moeten zeer veel belastingen betalen omdat we belachelijk veel ministers en soortgenoten moeten onderhouden die dan ook nog eens geen belastingen moeten betalen.
Federaal: 15 ministers + 6 staatsecretarissen
Vlaams: 10
Franse gemeenschap: 6
Waals gewest: 9
Duitse gemeenschap: 4
Brussels gewest: 5 ministers + 3 staatsecretarissen

Totaal: 49 ministers + 9 staatsecretarissen = 58 excellenties

bron : google
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...... ( ik ben er stil van...wat een onzinnige hoeveelheid ministers!!! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, soms lijkt een dictatuur een beter alternatief maar dat heeft dan weer andere nadelen.