Is 9-11 nu een nationale rouwdag in de VS??

En dan bedoel ik bijv kinderen vrij van school of ergens op de dag 1 minuut stilte. Of een ceremonie? Ietsofficieels??

Gr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen vrij van school dat doe je op een feestdag en daar lijkt me hier niet geheel sprake van .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn de nederlandse kinderen ook niet vrij bij onze nationale herdenkingsdag??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij mijn weten zijn Nederlandse kinderen niet vrij op Dodenherdenking, wel op bevrijdingsdag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dan is dat mijn fout :$ Blijkbaar weet niemand antwoord op mijn vraag??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn de kinderen op Dodenherdenking ook vrij hoor.
Al weet ik niet op 't de direct onderliggende reden is daar 't ook in de Meivakantie valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal dan wel de meivakantie zijn.

Het beste antwoord

Het is wel een rouwdag, waar iedereen stil staat bij wat er is gebeurd, maar zeker geen officiele dag. Iedereen werkt gewoon en gaat naar school. Hoe er wordt herdacht verschilt van staat tot staat.

Omdat het nu 10 jaar geleden was, was de herdenking in New York wat uitgebreider, maar ook die dag waren alle winkels en overheidsinstellingen gewoon open.

Als je er een beetje over nadenkt, dan zit er natuurlijk ook wel wat in, om de "rouwdag" niet al te officieel te maken, of groots te organiseren. Want je speelt op die manier de mensen of groeperingen die achter de aanslag zaten, daarmee toch een beetje in de kaart. Hoe meer, uitgebreider of officiëler je rouwt, hoe meer je als samenleving in de slachtofferrol duikt, en dat zal terroristen alleen maar enthousiaster maken.

Misschien kun je, een beetje kort door de bocht, stellen dat als je rouwt om iets dat niet meer kan gebeuren, zoals oorlogen in het verleden, je het officiëler kunt doen. In het geval van 9/11 is het verhaal in principe helemaal nog niet klaar, hoewel we dat met zijn allen natuurlijk wel hopen.