Kan de vingerafdruk die voor je paspoort afgenomen wordt, ook gebruikt worden voor het oplossen van misdaden?

n.a.v. de vraag over de meerwaarde van de vingerafdruk in het nieuwe paspoort.
Zal de database van vingerafdrukken ook geraadpleegt worden als er een misdrijf heeft plaatsgevonden.

En zou dat dan wel conform met de privacywetgeving zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Op dit moment nog niet. De vingerafdrukken worden in een landelijke database opgeslagen en mogen alleen gebruikt worden voor de vaststelling van iemands identiteit en niet voor het oplossen van misdaden. Althans op dit moment. Natuurlijk zou in de toekomst de wet gewijzigd kunnen worden. Het College Privacy Beschermingsgegevens maakt dan ook bezwaren tegen de invoering van deze database.

tp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op dit moment nog niet, maar je kunt er van uitgaan dat de wet in de zeer nabije toekomst zo zal worden uitgebreid dat ook justitie -in eerste instantie alleen bij uitzonderlijke gevallen, een paar suc6-jes later gewoon voor alles- toegang krijgt tot deze gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar was het om te doen...

Het wordt strafbaar om iets te doen wat niet mag, zo ver komt het nog...
(lees goed, dit is niet makkelijk meteen te begrijpen helaas, je leest er snel overheen)

Nu is het zo dat als je 10 kilometer te hard rijdt, je een bedrag moet betalen, maar het komt zo ver dat je een bon krijgt OMDAT je een overtreding maakt PLUS erbovenop een bedrag van zoveel euro per kilometer...
Maar je krijgt de straf vanwege het feit dat je de wet overtreedt, dus het wordt verboden de wet te overtreden... Dat is nu godzijdank nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is het probleem en het gevaar.
We gaan gevaarlijke tijden tegemoet. Mensen die zeggen dat als je niets gedaan hebt, dat je dan niets hoeft te vrezen, maar dat is een zeer slecht argument.
Ik wil daar nu niet zo op ingaan, want dan wordt het verhaal te lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
angstprofeet, zwartkijker, vago
Deze databank word per definitie gebruikt door de Nederlandse veiligheidsdiensten zoals de AIVD. En op een iets later tijdstip zullen deze ook geraadpleegt worden door de Politie en het NFI...

Hiernaast kent Nederland te veel databanken, waarvan gezegd word dat deze alleen maar door de desbetreffende ministeries als opslag gebruikt worden. Maar die tegelijkertijd door 'Jan en alleman' geraadpleegt kunnen worden onder de noemer ''(Bijzonder) Opsporings Ambtenaar''...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet hoor, maar als ik winkeldief of inbreker was zou ik zeker snel een anti-actiegroep oprichten. Dit kan echt niet. Maar ja. Dan moeten ze het zelf maar weten en leef ik van een uitkering...... je kan tegenwoordig niet eens meer fatsoenlijk je vingers op andermans spullen leggen. Schande!