Als je vingers zodanig beschadigd zijn dat er geen vingerafdrukken meer te zien zijn kun je dan wel een paspoort aanvragen?

Nieuwe paspoorten zijn met vingerafdruk, maar wat als vingerafdrukken niet mogelijk zijn? het gaat om permanente afwezigheid van vingerafdrukken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (7)

Ja, uiteraard kan je dan nog een paspoort aanvragen. Bij sommige mensen zijn nou eenmaal geen vingerafdrukken te nemen ( geen vingers of handen meer of een andere reden). Ook deze mensen moeten natuurlijk vrij kunnen reizen.

In zulke gevallen zal gezorgd worden naar een ander lichaamskenmerkend iets. Bijv een teen afdruk.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vergt wel enige flexibiliteit als je je teen op de balie in dat apparaat(je) zal moet leggen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grapjas...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord klopt wel. Er zijn immers ook mensen zonder handen. Zoals Bliets hieronder ook al terecht opmerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het om gaat is uiteraard het laatste deel van het antwoord, wat aangeeft dat een "teenafdruk" als alternatief kan dienen. Welke informatiebron ligt hieraan ten grondslag ?
Uiteraard. Door een lichamelijke afwijking mag je iemand niet uitsluiten. Iemand die door een bom zijn handen is kwijtgeraakt wordt ook niet het land uitgezet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ehm, ik bedoel uiteraard reizen etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou raar zijn als mensen met een handicap, denk aan brandwonden op de handen of zelfs het missen van de handen geen paspoort konden verkrijgen.
Dus hoogst waarschijnlijk zal er dan geen vingerafdruk aanwezig hoeven zijn in het paspoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, dat zul je bij de Gemeente moeten navragen. Ik heb toevallig net 2 dagen geleden een paspoort aangevraagd. Van beide handen werd van de wijsvinger en de duim een scan gemaakt. Een scan is een scan lijkt mij, ook als er geen vingerafdrukken meer aanwezig zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.paspoortinformatie.nl/nederlands/Vragen/Vingerafdrukken/Opnemen

Toegevoegd na 8 minuten:
citaat uit bovenstaande link:
Afhankelijk van de ernst van uw aandoening bepaalt de ambtenaar die de aanvraag in ontvangst neemt of het mogelijk is om uw vingerafdrukken op te nemen. Is het onmogelijk om 1 of meer vingerafdrukken op te nemen, dan zal de ambtenaar nagaan of er sprake is van een tijdelijke of een permanente verhindering. In het eerste geval komt u in aanmerking voor een reisdocument zonder vingerafdrukken met een geldigheid van 1 jaar, in het tweede geval kunt u een reisdocument krijgen met een geldigheid van 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen we voor ons zoontje van 1 een id-kaart bestelden, werd op het aanvraagformulier ingevuld dat hij niet in staat was een vingerafdruk te zetten. Ik neem aan dat een dergelijke ontheffing ook voor volwassenen geldt die geen vingerafdruk kunnen zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven ook al te lezen staat in het citaat is het bij sommige mensen niet mogelijk een paspoort te verstrekken met vingerafdrukken door een permanente beschadiging aan de vingers. Ook (heel) oude mensen of mensen die hier geestelijk niet toe in staat zijn hoeven soms geen vingerafdruk te geven. Er wordt dan een paspoort afgegeven voor de duur van 5 jaar met alle beveiligingskenmerken erin behalve de vingerafdrukken.
Het komt overigens maar weinig voor, ik schat dat 99% in staat is vingerafdrukken te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat hier boven allemaal staat.
Ik wil ook nog even toevoegen dat er in deze wereld een familie bestaat, waar het erfelijk is om gladde vingers te hebben... dus die mensen hebben gewoon hun handen/voeten nog maar kunnen dus ook geen vingerafdrukken geven.