Als de Nederlandse overheid een schuld heeft van zo'n 400 miljard, hoeveel schuld heb ik dan als Nederlander?

Ik zou niet graag in de schoenen staan van onze regering, maar ik besef wel dat ieder van ons verantwoordelijk is voor de schuld die ons land heeft. Ik wil geen schulden en als ik ze dan toch blijk te hebben, wil ik ook weten hoeveel schuld ik dan heb. We leven per slot van rekening in een democratie. Wie weet hoeveel ik schuldig ben omdat ik er voor kies een Nederlander te zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de 400mld zou verdelen onder 16mln Nederlanders: € 25.000
Maar bedoel je dat? Want dan zie je wel een boel over het hoofd (sociale welvaart, vrijheid, veiligheid etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leg je vraag eens voor aan postbus 51. 0800 8051. Ben benieuwd wat zij antwoorden zouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus als iedere Nederlander 25.000 euro over zou hebben voor Nederland, waren we van onze schulden verlost. Jeetje als ik dan zie hoeveel er door mensen verdiend wordt is het idd wel heel oneerlijk verdeeld in dit land. Maar ja ik hoor tot de werkende klasse. Niet tot de heersende, wellicht zit daar dan het verschil. Jammer dat ik met het betalen van 25.000 euro de staatschuld niet kan oplossen, maar zouden er geen mensen zijn die daar toe in staat zijn hier in Nederland? Of mag ik geen reactie geven met een vraag. Of is mijn vraag nu niet beantwoord, of roept mijn vraag weer vragen op en moet ik die weer opnieuw stellen. En Deze vraag stellen aan postbus 51 levert geen antwoord op. Die verwijzen me door naar allerlei waar ik geen verstand van heb, ik kan alleen maar zelf denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is soms inderdaad oneerlijk verdeeld.. Bedenk dat een topman van (ik noem wat) philips 400.000 salaris per jaar krijgt, en bonussen van nog een miljoen. Dus 1,4 mln per jaar zou kunnen verdienen. Die man doet zijn best, doet zijn werk zo goed mogelijk en neemt beslissingen die het op lange termijn ook goed doen, doet hij dat niet dan vliegt hij de laan uit.
Neem nu een politiek figuur verantwoordelijk voor de financiën van Nederland, die verdiend misschien 200.000 per jaar, en geen bonussen.
Als jij nou écht goed zou zijn, dan zou je dus niet in de politiek gaan werken maar bij KPN/philips ofzo. Resultaat, mensen met minder verstand in de politiek.
Mensen die zich meer zorgen maken over de dag van morgen dan over de dag van overmorgen, die willen herkozen worden... Dus wie is er nou verantwoordelijk voor een hoge staatsschuld? De staat met zijn vele uitgaven? Of de bevolking omdat we weigeren onze politieke top, mensen die écht verantwoordelijkheid zouden kunnen nemen, om die mensen 1 mln per jaar te betalen?
Kiezen we voor het laatste dan moeten we wellicht meer belasting betalen, en dat wil niemand. Wist je dat zo'n 15 jaar geleden de volledige staatsschuld van Amerika afgelost kon worden als iedereen eveneens 25.000$ betaalde? Dat is nu 47.000... (zie: http://www.usdebtclock.org/ ) Tijd dat we met zijn allen vooruit gaan kijken. Schuld hebben is niet erg, als er maar wat tegenover staat. Denk aan een huis met hypotheek. Als we een hypotheek afsluiten en er een huis van kopen is dit niet erg, kopen we er snoep voor (of gaan we ervan oorlog voeren).. tjah..
Gelukkig zit het met Nederland nog wel goed (of, niet zo slecht). Alleen het vertrouwen van de NL bevolking is weg, en dat kan slechts opgekrikt worden door een juiste politiek. Die we eigenlijk onderbetalen (mijn mening).
Kijk naar achtergronden van politieke figuren, sommigen komen uit het onderwijs! Niet dat daar meteen wat mis mee is, maar toch, of dat nou de juiste bagage is om lange termijn beslissingen mee te maken.. Goed, ik lul weer eens te veel. Niet alles lezen, alleen de link is leuk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee van mij mag jij doorlullen, hier kan ik tenminste wat mee, zelf ben ik peuterjuf, en mijn werk wordt verziekt door alle hokjes waar ik mijn peuters in moet stoppen.
Het moet toch mogelijk zijn om mensen die veel meer geld verdienen dan ze ooit nodig hebben in te laten zien dat hoe meer geld zij willen hoe meer anderen afzien Of klets ik uit mijn nek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Valt me op dat meer kleuterjuffen (o.a. mijn moeder en een vriendin) moeite hebben met al de rompslomp om het werk heen, de hokjes en de papieren enzo. Alsof het politieke brein achter al die ideeën nog nooit voor de klas heeft gestaan....... Wat die mensen met al dat geld moeten snap ik ook niet. Tot nu toe kan ik rondkomen van 600E per maand. Maar die mensen vinden dat hun specialiteit, hun kennis, ervaring, takenpakket en verantwoordelijkheden, veel geld waard is. En als je het vergelijkt met jou loon als kleuterjuf dan is het nog niet eens zo heel gek. Jij staat voor een klas van (laten we zeggen) 30 kinderen. Jij bent verantwoordelijk voor hun welzijn en ontwikkeling, hun toekomst.
Topman van philips, met ±6000 werknemers onder zich (gokje) verdiend dus ook véél meer (eigenlijk 6000/30= 200x zoveel).
Dus stel jij verdiend 1500 p.m., dan zou hij dus 300.000 per maand moeten verdienen om uitbetaald te krijgen naar verantwoordelijkheid per mens. Nu delen ze (de topfiguren in een bedrijf) die verantwoordelijkheid en krijgen ze dus (gelukkig) geen 3 ton per maand, maar wel veel meer dan jij, omdat ze toch wel een belangrijke rol spelen in het bedrijf, en in de toekomst van dat bedrijf met alle werknemers. Maar het blijft een oneerlijk gevoel geven, een van de redenen waarom het communisme het zo goed deed in arme landen. Het idee dat iedereen evenveel geld krijgt was voor de meeste mensen een mooi idee. Want we zijn immers allemaal mensen, en hebben allemaal onze eigen specialiteit en het zou discriminatie zijn als de een dan meer kreeg als de ander...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me handig om te weten aan wie je dan het geld schuldig bent. Anders kan je helemaal niet afbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rjs88, laten we werknemers van Phillips niet vergelijken met peuters/kleuters. Laten we even voor het gemak vanuitgaan dat een werkgever van Phillips er enkel voor hoeft te zorgen dat er werk is, personeel aan het werk is en er goed personeel wordt aangenomen en dat het tempo omhoog gaat, voor de rest redden die werknemers zich wel. Overigens is het niet 1 man die 6000 werknemers onder zich heeft......onder hem heeft hij misschien 50 mensen die ieder nog eens 120 mensen onder zich hebben Een peuterjuf met 30 leerlingen zit de hele dat in de herrie en gegil en vieze luiers en zieke kinderen......minder kinderen maar meer werk.

Het beste antwoord

Je hebt als individuele Nederlander geen schuld (nou ja; je eigen persoonlijke financiën eventjes buiten schouwing gelaten). De Nederlandse staat heeft wel forse schulden. Daar staan ook enorme tegoeden, bezittingen en inkomsten tegen over. Het grootste deel van de staatsschuld is ook meer het gevolg van hoe landen met financiën omgaan en de werking van de kapitaalmarkt dan van daadwerkelijk slecht management, slechte economie, onvoldoende inkomsten etc.

Net zo min als je aanspraak kan maken op je persoonlijke deel van de gasbel van Slochteren heb je ook geen persoonlijk deel in de schuld van de staat.

Als land (of eigenlijk meer: financiële grootmacht in het algemeen; het kan nl ook een multinational zijn of een pensioenfonds oid.) is het eigenlijk niet interessant om geld te sparen. Je bent goedkoper uit om je geld te investeren en grote uitgaven zo ook met leningen te financieren. Landen werken op zulke lange termijnen dat het gewoonweg niet zinnig is om geld zo lang uit de roulatie te halen. Dat is veel schadelijker voor je economie dan een staatsschuld hebben. Daarbij kan je als land zijnde wel geld op een bank zetten maar die bank zal dat geld ook weer gaan investeren en dat geld uit de kapitaalmarkt trekken wanneer het opgevraagd wordt. Dan kan je dat als land beter zelf doen. Daarbij is het voor zo'n bank nogal een aanslag op de middelen als een land ineens enkele miljarden nodig heeft (zie maar eens hoeveel geld het nationaliseren van de ABN-AMRO gekost heeft... dat geld is nog op het laatste moment door het ministerie voor het einde van de dag uit de kapitaalmarkt getrokken). Dat zijn vaak (meestal eigenlijk) bedragen die geen enkele bank snel genoeg kan ophoesten. Om dezelfde reden heeft de staat ook geen verzekeringen. De staat is de eigen verzekering. Het gaat eenvoudigweg om te grote bedragen en te grote bezittingen.

Problemen ontstaan pas wanneer een land geld moet gaan aantrekken om de uitgaven te kunnen financieren. Let hierbij op dat er een verschil is tussen begrotings- en financieringstekort (zie onderstaande link). Het laatste is eigenlijk altijd een probleem. Het eerste bepaald niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke Roepi, waarschijnlijk heb je mijn vraag letterlijk genomen, jou antwoord heb ik zelf ook uit de media op kunnen maken, het gaat mij niet alleen om de Nederlandse economie, maar ook tevens de wereld economie. Ik begrijp niet waarom met geld meer geld gemaakt moet worden als nu blijkt dat er zoveel financiële problemen in de wereld zijn. Wellicht moet ik na gaan denken over een beter geformuleerde vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In wezen is het financiële systeem niet het probleem. De economische crisis is ook niet een gevolg van de manier waarop de kapitaalmarkt werkt of de staatsschulden op zich. Op zich is het ook niet erg dat banken gebruikt worden om die kapitaalmarkt te beheren. Het is ook niet eens erg dat bestuurders worden beloond naar prestaties. Wat wel een probleem vormt is hoe slecht het kan aflopen wanneer de doelen niet goed worden vastgelegd en toezicht faalt. Onze politiek is weliswaar een erg democratisch systeem en naar internationale maatstaven mag je de politici hier erg integer noemen maar bij gevolg van ons systeem is een tergend trage wetgevende macht die soms jaren achter kan lopen op de werkelijkheid. Het is de grootste zwakte van een democratische regering. Er is hier geen kiesdrempel om het aantal partijen in de kamer te beperken, alles is 1 op 1 en dat maakt dat iedereen in principe op zijn minst wordt gehoord maar dat maakt beslissingen niet eenvoudiger.
En zo heeft ieder land wel wat. Democracy is the worst form of government except for all those others that have been tried. - Winston Churchill En zo ook met de economie. De hele kern van de wereldeconomie gaat om vraag en aanbod. Het systeem is al zo oud als er handel is en letterlijk ouder dan geld. Het werkt op zich ook maar naarmate onze maatschappij complexer wordt, we met meer mensen zijn, beter communiceren en reizen korter worden maakt dat ook je economie gruwelijk veel complexer. Hoewel in de basis nog steeds hetzelfde als in de tijd dat we pelzen ruilden voor speren zijn er nu veel en veel meer spelers. Je ontkomt er niet aan dat er dan mensen misbruik van kunnen maken. Het is niet voor niks dat er zo enorm veel verschillende economische opleidingen zijn... wat voorbeelden: Business Administration, International Financial Reporting Standarts, Finance, Commerce, Economy, International Business, Business studies... Allemaal radicaal andere economische studies. Ik zou de lijst echt ongelofelijk lang kunnen maken maar het punt is denk ik wel duidelijk... door de eeuwen heen is economie net zo'n complex iets geworden als de natuurwetenschappen (waar ook legio verschillende disciplines in zijn) en net zo min als een Wiskundige tegenwoordig Informaticus is (was in de begin tijd van de computer wel anders) is een Econoom een Financieel Econoom of Bedrijfskundige. En dat geheel moet bestuurd worden door politici die ook maar 1 opleiding per persoon gedaan hebben... Geen gemakkelijke taak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, eindelijk eens iemand die het duidelijk uitlegt!
Ik ben me hier heel goed van bewust,maar zo wil en kan ik niet leven, ik wil rust in mijn hoofd in mijn hart en in mijn leven, maar ik kan niet alleen leven. Dus ook mijn ogen niet sluiten voor datgene wat mij mijn rust ontneemt. Misschien moet ik mezelf maar hersenspoelen en alleen nog aan mezelf gaan denken, wellicht geeft me dat rust. Voor het geld hoef ik het gelukkig niet te laten, ik leef al in luxe. Met verve het beste antwoord, een antwoord op een vraag die ik nog moest stellen! Chapeau!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet iets waar je het hoofd over hoeft te breken. Je enige zorg als klein radertje in een grote klok is je eigen boeltje zoveel mogelijk op orde hebben. Eigenlijk kunnen ministers en economen ook niet veel meer doen dan dat. En zo erg is dat niet eens. Ook deze crisis gaat weer over en het zal de laatste niet zijn. Het is alleen zo vervelend wanneer je er midden in zit. Ik heb nog genoeg vertrouwen in de hebberigheid van de grote jongens dat ze deze crisis op weten te lossen. Klinkt raar? Het zijn juist de rijken, de op mensen, de politici wiens inkomens het meest variëren met de economie. Goed; ze zullen niet zo in de sores komen als die mensen die werkloos worden maar wanneer je enkele luttele miljoenen verliest is dat voor veel mensen een stevige motivatie om te gaan kijken naar hoe je ze terug krijgt. Ik ben geen uitgesproken kapitalist maar daar communisme niet bleek te werken en er niet zo gek veel alternatieven zijn moeten we het er maar mee doen. Het grootste nadeel dat als machtige mensen fouten maken is dat veel mensen de rekening krijgen. In die zin is er niks nieuws. Je kan proberen te analyseren maar tenzij het je taak is om de puinhopen op te ruimen heeft dat vrij weinig zin. Dat wil niet zeggen dat je niks kan doen. Dat is nu net het mooie van onze vrije democratie. Ook een enkele burger kan met wat moeite gaan organiseren en forse druk op de bestaande leiding uitoefenen. Wees blij dat we wat dat betreft in redelijk verlichte tijden wonen. Het is namelijk ook wel eens anders geweest. Politiek is echter een spel... je zal er van moeten houden en je zal het moeten kunnen spelen. Als je er goed in bent kan je heel wat dingen veranderen. Van mij mogen ze het baantje houden. Ik heb (nu iig) andere ambities. Er bestaat niet zoiets als een perfect systeem maar ik denk wel dat als je door de geschiedenis heel gaat kijken er een rode draad doorheen loopt waarin 'we' gemiddeld genomen wel steeds beter af zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geweldig, ik wil niet zo ver gaan om je mijn goeroe te noemen want ik heb niet in jou schoenen mogen lopen, die van mij beginnen net lekker te lopen. Maar ik heb er moeite mee dat er zoveel onrecht in de wereld is, ik ben me bewust van de luxe die ik ondanks mijn slachtoffer rol in het leven ervaar. Terwijl ik gewoon wil kunnen genieten, maar ik kan het niet ten koste van anderen. Meditatie helpt niet, relativeren doe ik binnen mijn referentiekader, maar door antwoorden als deze krijg ik wel steeds meer bewustwording. Maar wat ik zo lastig vind is om het allemaal maar gewoon te accepteren. Om gewoon te genieten, terwijl ik me heel goed bewust ben van het feit dat ik daar mee ook een boodschap breng. Ik leer elke dag, en ik vind het leven nog steeds een feest. Toch zeker door een conversatie met een vreemde waar ik van kan leren, al voel ik me een leraar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijke uitleg! To the point.

Andere antwoorden (5)

Niets, want tegenover die schulden staan ook bezittingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals, ik heb geen bezittingen, dus wat is mijn schuld? Ik begrijp ook wel dat tegenover schulden bezittingen staan, maar iets wat je bezit is al van je, dat is eigendom. Het brood wat ik koop is van mij, daar mag ik mee doen wat ik wil. Maar schuld is geen bezit, schuld is het tegenovergestelde van bezit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nederlandse staat heeft bezittingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar bezittingen zijn geen schuld, dus jij vind dat als we de bezittingen zouden afzetten tegen onze staatsschuld dat we dan geen schuld hebben. Tja, dan is dit de oplossing voor een probleem wat er dus niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies. We hebben een begrotingstekort. Dat is heel iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, dus er is toch geen probleem dan, want als ik met n een gezamelijk maandsalaris van onder Jan Modaal in staat zou zijn 25.000 euro neer te tellen, hoef ik nergens meer op te bezuinigen, blijf ik recht houden op gezondheidszorg, oudedag voorzieningen, pensioen ect. ect?
Je moet de schuld relateren aan het Bruto Nationaal Product. Dit is ongeveer 500 miljard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel inwoners heeft Nederland dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/cijfers/extra/bevolkingsteller.htm
De schuld is ruim 380 miljard, wat neer komt op circa 22500 per inwoner.
Waar je 81 betuwelijnen voor kunt aanleggen, en een stuk of 1500 vliegtuigen kunt kopen.
Als Nederland 100 miljoen per dag (!) aflost, dan is het de schuld over 14 jaar pas kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je het zelf uit kunnen rekenen? Dat is vrij makkelijk! Dit moet je doen:

De schuld is bijvoorbeeld 400 miljard Euro. Dan doe je 400 delen door het aantal inwoners (16,5 miljoen). Dat wordt dus:

16.500.000:400 = 41.250,-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je berekening bereken je het precies andersom als hoe je het uitlegt.
Als de schuld 400.000.000.000 (400 mld) is, en het aantal inwoners 16.500.000 dan moet je die twee delen.
Dus 400.000.000.000:16.500.000
En niet opeens ergens nulletjes weg gaan halen...
Uitkomst is dan 24242.42424 (ruwweg 25000).
Er staat een hippe staatsschuldmeter op z24.nl voor de actuele stand per seconde