mijn vriend heeft adhd, kan hij nu een uitkering aanvragen ?

Mijn vriend heeft ADHD, als hij een baan heeft wordt hij altijd snel weer ontslagen om dezelfde redenen : organisatie, structuur, planning en inzicht. Hij is 20 jaar en kan steeds maar geen baan vinden. Hij kan zichzelf niet hoger opleiden want zijn ADHD zit in de weg en adhd trainingen helpen ook niet bij hem. Kan hij in aanmerking komen voor een uitkering ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slikt je vriend al rytalin? Dan kun je prima leven hoor met ADHD...is niet echt een rede om voor thuis te zitten

Antwoorden (5)

Mogelijk kan hij wajong aanvragen,
Aangezien hij op de leeftijd van 18 ook al ADHD had.
Je zou je verder kunnen kunnen inlezen viade website van het uwv.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kunnen kunnen :-S haha foutje.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het proberen, maar of je het zou willen?? Dan ben je misschien wel je leven lang veroordeelt tot een uitkering.
Wat een leven !!!
Tegenwoordig zijn er goede behandelmethoden voor ADHD.

Ook mijn vriend heeft ADHD..in ernstige mate, maar heeft nadat ie medicijnen is gaan slikken, zich laten omscholen en begeleid nu jongeren met ADHD, en ontspoorde jongeren.
Gaat hartstikke goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Kimberlyrachelrose,

Als je vriend zelf niet genoeg kan verdienen vanwege zijn ADHD dan komt hij misschien in aanmerking voor een Wajong-uitkering.

De Wajong is bedoeld voor mensen die voor hun 17e jaar of tijdens hun studie een langdurige ziekte of handicap hebben gekregen.

Ik adviseer je vriend om de Wajong-uitkering aan te vragen.UWV beoordeelt dan of hij daarvoor in aanmerking komt. Hij kan de Wajong aanvragen via uwv.nl.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/hfqIdi.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk zou ik dit nooit doen. Bepaalde structuur met ADHD is erg belangrijk. Wat voor een baan heeft hij Kan hij niet aangeven bij een nieuwe baan dat hij ADHD heeft, zodat ze hem ook hierin kunnen begeleiden. Adhders hebben uitdaging nodig, als je de hele dag thuiszit ga je andere, vaak negatieve, uitdagingen opzoeken. Vergeet niet dat de meeste adhders erg impulsief zijn en vaak ook nog verslavingsgevoelig zijn. Misschien is het slikken van bijv. concerta een optie, zoek anders een adhdcafe bij je in de buurt. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je eenmaal afgekeurd bent, is het heel moeilijk om een baan te vinden, thuis zitten met je uitkering lijkt leuk, maar is heel vervelend, zeker op jonge leeftijd, al je vrienden werken overdag dus daar kun je niet naar toe.
Wat je beter kunt doen is naar het UWV gaan en daar je probleem voorleggen, zij hebben arbeidsdeskundigen die je kunnen helpen een passende baan te vinden.